Vodič kroz Briž, Belgija - šta posjetiti?

June 07, 2019
Moram priznati da Belgija nikada nije pretjerano bila u fokusu mojih interesovanja, međutim, nakon što sam sebi postavio cilj da do 40. rođendana obiđem sve države Evrope, to je značilo da će kad tad i ona doći na red. Svoj plan sam krenuo realizovati po principu da prvo idem u države koje najviše želim vidjeti, zatim u one koje je najjednostavnije obići, a ostatak u skladu sa trenutnim okolnostima. S obzirom da sam do ovog momenta posjetio skoro sve zemlje u okruženju, odlučio sam usmjeriti pažnju na države Zapadne Evrope, a kao najpraktičnija opcija se nametnula Belgija, zahvaljujući direktnom letu iz Banjaluke. Putovanjem sam obuhvatio tri grada, a iako mi je Brisel bio baza, pravo upoznavanje Belgije je zapravo započelo iz Briža.

Stare esnafske kuće na glavnom gradskom trgu

Prije nego što započnem sa vlastitim doživljajem Briža, dužnost mi je da podijelim s vama nekoliko uopštenih informacija o Belgiji. Ovu državu od 11,5 miliona stanovnika čine tri istorijske regije: Flamanska regija (Flandrija) na sjeveru, Valonska regija (Valonija) na jugu i Briselska regija, koja obuhvata područje glavnog grada. U Flandriji se dominantno govori holandski jezik, te ovaj region, iako teritorijalno manji od Valonije obuhvata neke od najznačanijih i turistički najpopularnijih belgijskih gradova kao što su Briž, Gent i Antverpen. U Valoniji se pretežno govori francuski jezik, a glavni grad je Namur. Flandrija je podijeljena na pet pokrajina, a Briž je najveći grad Zapadne Flandrije, jedinog priobalnog regiona Belgije.

Zgrada stare bolnice

Do Briža se iz Brisela može stići na dva načina, vozom i Flixbusom, što je ujedno i jeftinija varijanta i ona koju sam ja odabrao. Neispavan i promrzao od čekanja na stanici u Briselu, vožnju do Briža sam proveo u nekom polusnu, a kada smo stigli na odredište, krajnje nevoljno sam izašao iz autobusa. Iako je vremenska prognoza obećavala lijep dan, jutro je bilo sumorno, hladno i kišovito, a moja dobra volja na rezervi.

Jedna od ulica u Brižu

Već na nekoliko desetina metara od autobuske stanice, ukazao se vodeni kanal i prve kućice od crvene cigle po kojima je ovaj grad upečatljiv. Upravo zbog činjenice da je izgrađen na vodi, Briž rame uz rame sa Amsterdamom nosi epitet Venecije sjevera. Staro gradsko jezgro je uvršteno na UNESCO-vu listu zaštićene kulturne baštine, a povezanost s morem ga je učinila značajnim trgovačkim centrom, zahvaljujući čemu je u periodu od 12. do 15. vijeka doživio poseban procvat.

Katedrala Sv. Salvatora

S obzirom da mi je bilo prijeko potrebno neko mjesto gdje mogu da se ugrijem, prvih pola sata sam prelazio iz jedne u drugu trgovinu, razgledavajući suvenire. Neko vrijeme sam se zadržao i u obližnjem supermarketu kupujući doručak, ali me ni to nije spasilo prehlade, čije sam simptome već počeo osjećati. Grad je izjutra još uvijek bio miran i bez gužve, a već prvi prizori su me natjerali da smotam mapu u ruksak i prosto se prepustim lutanju kroz bajkoviti Briž, satkan od srednjovijekovnih kuća sazidanih crvenom opekom. Uskoro se pred nama ukazala i ogromna Katedrala Sv. Salvatora, koja u svom današnjem obliku datira iz 13. vijeka. Brižanska katedrala je dobila ovaj status tek u 19. vijeku, nakon što su Francuzi tokom Francuske revolucije uništili dotadašnju katedralu koja se nalazila na trgu Burg.

Historium (lijevo) i Zgrada pokrajinskog suda (desno) na glavnom trgu

Šetnja nas ubrzo dovodi do glavnog gradskog trga, koji se jednostavno naziva Markt. Ogroman trg površine od jednog hektara, okružen je nekim od najljepših građevina, među kojima se posebno ističe Belfort, srednjovijekovni zvonik koji važi za jedan od najznačajnijih simbola Briža. Na toranj se moguće popeti, što sam i imao namjeru kasnije tog dana, međutim, naposlijetku sam odustao zbog dugačkog reda.

Belfort (Belfry) toranj je simbol i najviša građevina Briža

Preko puta Belforta, na drugoj strani trga prostire se niz najživopisnijih brižanskih kuća, u kojima je nekada bilo sjedište pojedinih cehova (esnafa), koji su postojali do kraja 18. vijeka. Spomenik koji se nalazi ispred njih posvećen je dvojici patriota koji su se borili za slobodu tokom Francuske revolucije. Jedan od njih je bio glavešina mesarskog, a drugi tkalačkog ceha.

Markt, glavni gradski trg

Važno je spomenuti i pseudogotičku zgradu Pokrajinskog suda, u kojoj se nekada sastajala vlada Zapadne Flandrije. Odmah pored, takođe u gotičkoj građevini nalazi se Historium, muzej koji vas kroz audiovizuelni sadržaj vodi u srednjovijekovno doba. Ovdje na spratu imate dvije terase, gdje se nalazi kafić i gdje se možete besplatno ušunjati da biste fotografisali. Neko vrijeme smo proveli na trgu, a zatim se zavukli u jednu od sporednih ulica koje su nas opčinile svojim trgovinama. Naročito su mi pažnju okupirale prodavnica sa predivnim, ali basnoslovno skupim novogodišnjim nakitom, te prodavnica u kojoj se prodaju belgijska čokolada i marcipan. Kupio sam manje pakovanje marcipana i nastavio šetnju ka trgu Burg.

Belgijska čokolada

Ovo je još jedan od značajnih brižanskih trgova, na kome se nekada nalazila i katedrala, a danas je uokviren nizom lijepih građevina u stilu gotike, renesanse i neoklasicizma, od kojih se posebno ističe Gradska kuća iz 14. vijeka. Odmah pored se nalazi atraktivna renesansna zgrada starog Civilnog registra, ukrašena zlatnim detaljima. Moju pažnju je, međutim, ponajviše privukla malena Bazilika Svete krvi, smještena u samom uglu trga.

Bazilika Svete krvi

U crkvi se čuva relikvija koja navodno sadrži tkaninu natopljenu Isusovom krvlju, koju je u grad donio Thierry od Elzasa u 12. vijeku, nakon Drugog krstaškog rata. Autentičnost relikvije nikada nije dokazana, ali je Papa Klement V u 14. vijeku dopustio hodočasnicima da posjećuju kapelu kako bi vidjeli bočicu.

Kanali Briža i Bonifacijev most

Nastavljamo šetnju, nižu se ulice duž kojih prolaze turističke kočije, kojima češće upravljaju žene nego muškarci, u vazduhu je miris vafla i čokolade, a sunce se stidljivo promalja kroz oblake. Stižemo do Crkve Naše Gospe u kojoj se nalaze Mikelanđelova skulptura Djevice sa djetetom i grandiozni sarkofazi vojvotkinje Marije od Burgundije, koja je umrla od posljedica pada sa konja i njenog oca Čarlsa. Oko crkve postoji nekoliko atraktivnih lokacija za fotografisanje kao što je Bonifacijev most, zbog čega je ovdje i okupljalište velikog broja turista.

Crkva Naše Gospe u kojoj se nalazi Mikelanđelova skulptura Djevice sa djetetom

Brižanski kanali su nekada bili dio gradskih bedema, koji su izgrađeni nakon ubistva flamanskog grofa Čarlsa I u Crkvi Sv. Donata, a danas su neizostavan dio turističke ponude grada. Stižemo do Wijngaardpleina ili Trga vinograda, jednog od čestih prizora na razglednicama Briža, prepoznatljivog po desetinama labudova. Uživamo neko vrijeme u pogledu na ovaj prizor, a zatim se odlučujemo povući iz gužve i odmoriti nakratko u obližnjem parku Minnewaterpark, koji sa obližnjim Ljubavnim jezerom, čini mirnu oazu Briža.

Trg vinograda i mnoštvo labudova

Iako smo do ovog momenta obišli značajan dio Briža, prije nastavka ture odlučujemo napraviti pauzu u jednom restoranu brze hrane kako bismo probali pomfrit, koji zapravo izvorno potiče iz Belgije (doduše Francuzi tvrde da je iz Francuske). Pomfrit kao pomfrit, svuda isti, jedina novost je bio preliv od čedar sira, koji toplo preporučujem. Nakon ove kalorijske bombe odlazimo do Rozenhoedkaaia, vjerovatno najfotografisanijeg mjesta u Brižu, smještenog u blizini Kožarskog trga i riblje pijace.

Minnewaterpark

Na ovom mjestu se susreću kanali Groenerei i Dijver, kreirajući romantičan prizor koji upotpunjuju srednjovijekovne kuće i stablo vrbe koje raste uz jednu od njih. Vjeruje se da je tokom srednjeg vijeka ovo bilo mjesto na kom su se usidravali brodovi da bi istovarali i utovarali robu, a naročito so, koja je u to vrijeme bila vroma cijenjena, jer je omogućavala konzervaciju hrane. Danas sa ovog mjesta kreću brojne turističke ture čamcima, a vožnja će vas koštati desetak eura po osobi.

Rozenhoedkaai, najfotografisaniji prizor Briža

Još jedanput prolazimo glavnim gradskim trgom, ali ovaj put krcatim turistima do te mjere, da me postepeno obuzima nelagoda. Ovoliku količinu turista sam dosad vidio samo u Veneciji i Pragu, što nije čudno ako uzmemo u obzir da Briž svake godine posjeti oko 4 miliona turista. Odlučujemo se skloniti u jednu od sporednih ulica, a ubrzo otkrivamo predivan, ali daleko manje prometan trg koji nosi ime Jan van Eyck, po flamanskom slikaru koji je živio u Brižu. Niz skladnih kuća, vodeni kanal i spomenik slavnog slikara čine idiličan prizor koji ćete sigurno poželjeti da ponesete u sjećanju.

Trg Jan van Eyck, sa spomenikom poznatog slikara

Provjeravam svoju listu ucrtanih lokacija i vidim da nismo posjetili Jeruzalemsku crkvu, koja se nalazi nešto dalje od centra, te se upućujemo prema njoj. Prolazimo kroz niz neobično spokojnih ulica u kojima susrećemo tek ponekog prolaznika. Daleko od turističke vreve, tek u ovom dijelu grada doživljavam istinsku ljepotu Briža i zaključujem da bih vrlo lako mogao da živim tu. Usput nailazimo i na jednostavnu gotičku crkvu Sv. Ane, sa bogatim baroknim enterijerom. Jeruzalemsku crkvu je, inspirisana Crkvom Sv. Groba u Jeruzalemu,  izgradila bogata porodica Adornes, porijeklom iz Đenove.

Karakteristične kuće Briža na Trgu Jan van Eyck

Prije dolaska u Belgiju bio sam u velikoj dilemi da li posjetiti Briž ili Gent, s obzirom da nisam imao dovoljno vremena da za svaki od njih odvojim po dan. Na kraju je odluka pala na Briž, a Gent sam odlučio uklopiti u raspored ukoliko se ispostavi da je pola dana dovoljno za obilazak Briža. Pošto sam uspio obići većinu znamenitosti Briža već do ranog poslijepodneva, odlučio sam polako krenuti prema željezničkoj stanici i uhvatiti voz za Gent.

Jeruzalemska crkva u Brižu

Međutim, u nekom momentu mi pažnju odvlači kupola Engleskog samostana i zapućujem se ka njemu, ali me ulica odvodi pravo do malog proplanka na kome se smjestio niz vjetrenjača, od kojih mi je najbliža Sveti Janshuis (Sint-Jansuismolen) iz 18. vijeka. Vjetrenjače postoje u Brižu još od vremena kada su napravljene gradske zidine  krajem 13. vijeka.

Jedna od vjetrenjača u Brižu

Duž parka sa vjetrenjačama protiče i glavni gradski kanal na kome i dalje postoji nekolicina očuvanih kapija, kao što su Kruispoort, Ezelpoort i Gentpoort. U Brižu postoji još čitav niz interesantnih stvari za vidjeti, naročito muzeja kao što su arheološki, Gruuthusemusem, zatim bolnica Sv. Jan sa 800 godina starom tradicijom liječenja i sl.  Ovaj grad definitivno ima moje najtoplije preporuke za posjetu, jer sam čak i sa jakom prehladom uživao u svakom satu koji sam proveo ovdje. Ako ste nekada posjetili Briž podijelite svoja iskustva u komentaru, napišite neke dodatne preporuke za mjesta koja sam zaboravio spomenuti, a u narednom putopisu se družimo u Gentu.