Park i palata Wilanow, Varšava
Iako je ovo jedna od posljednjih
atrakcija Varšave o kojima pišem na blogu, park i palatu Wilanow sam zapravo
prve posjetio po dolasku u prijestonicu Poljske. Razloga je nekoliko. Ranije sam se
informisao o cjenovniku i saznao da je četvrtkom ulaz u palatu i vrtove besplatan
pa sam odlučio iskoristiti tu pogodnost, a kako sam tamo doputovao baš taj dan,
stvari su se jednostavno poklopile. Drugi razlog je taj što je Park Wilanow
jedina atrakcija Varšave koja je baš značajno udaljena od centra grada, te sam
se htio riješiti te „obaveze“ da bih se mogao posvetiti onome što je
skoncentrisano u centralnom dijelu grada.
Prvi dan boravka u bilo kom gradu rezultira priličnom dezorijentacijom, a ja sam imao težak zadatak da dođem na drugi kraj grada. Pomoću google maps sam označio i odštampao rutu od hotela do Wilanowa, ali u praksi nije tako jednostavno kao na papiru. Nakon što smo sjeli u gradski bus, krenuli smo se polako raspitivati među ljudima kako stići do Wilanowa. Imali smo ludu sreću jer se ispostavilo da jedna starija gospođa živi baš u tom kraju. Iako nije znala engleski, uz pomoć djevojke koja je sjedila pored nam je objasnila da samo idemo za njom i da će nas odvesti do tamo. I zaista, idući od stanice do stanice sa divnom bakicom, stigli smo na odredište. I još nam je povrh svega poklonila kesicu sa čokoladnim bombonama. Zaradila je veliki plus za ekipu Poljske u mojim očima.
Neću vam objašnjavati kako da
stignete do tamo, jer sve zavisi od toga gdje ste smješteni, ali daću vam par
natuknica u slučaju da ste odabrali hotel u blizini palate nauke i kulture. Kod
čuvene varšavske palme možete uhvatiti autobus u pravcu Parka Lazienki, a
odatle imate par mogućnosti. Jedna je da od parka idete Belwederskom ulicom i
onda se ulicom Jana III Sobieskog spustite do Aleje Wilanowske i ulice
Przyczolkowa u ulicu Vogla. Sve u svemu, planirajte oko 40-60 minuta vožnje, u
zavisnosti gdje ste smješteni.
Kada stignete u park, na samom
ulazu ćete uočiti kiosk u kome se prodaju ulaznice. Pošto sam bio pomalo
skeptičan prema informaciji da je ulaz besplatan, ušao sam unutra i tražio
karte i zaista sam ih i dobio – džaba. Dakle, bez obzira da li plaćate ili ne,
ulaznice su vam neophodne da bi vas pustili unutra.
Prije ulaska u kompleks palate
nalazi se park u kome je smješten mauzolej Stanislawa Kostke Potockog i njegove
supruge Aleksandre, koji je podigao njihov sin Aleksandar. Potocki je bio
poljski plemić, političar, pisac, publicista i kolekcionar umjetnina. Mauzolej
je dizajniran 1834. i izgrađen u naredne dvije godine, a kao materijal je
korišten pješčar. Na sarkofagu su prikazani likovi pokojnika, a sa strana
simboli koji predstavljaju njihove vrline i interesovanja. Na svakom od uglova
mauzoleja nalazi se po jedan kip lava sa grbovima porodica Potocki i
Lubomirski.
Nastavljam dalje i prolazim kroz
kapiju iza koje se ukazuje velelijepna palata Wilanow u oker boji. Riječ je o
kraljevskoj palati koju je sagradio kralj Jan III Sobieski potkraj 17. vijeka,
a kasnije je nadograđena od strane drugih vlasnika. Njena arhitektura je
originalna i predstavlja kombinaciju uglavnom evropske umjetnosti i
prepoznatljive poljske građevinske tradicije. Viši dijelovi palate, kao i
enterijer, ukrašeni su drevnim simbolima u čast porodice Sobieski, naročito
vojnih trijumfa kralja.
Poslije smrti kralja, palata je
prešla u posjed njegovih sinova, a kasnije i brojnih uglednih porodica, koje su
joj dale svoj pečat. 1805. godine, tadašnji vlasnik Stanislaw Kostka Potocki
pretvorio je dio palate u jedan od prvih javnih muzeja u Poljskoj. Osim evropske
i orijentalne umjetnosti, centralni dio palate je prikazivao komemoraciju
kralja Jana III Sobieskog i slavnu nacionalnu prošlost. Palata je preživjela
oba svjetska rata bez većih oštećenja, a najveći dio kolekcije koji su Nijemci
u II svjetskom ratu opljačkali je vraćen. Godine 1962. muzej je ponovo otvoren
za javnost.
Ulaz u muzej nalazi se u desnom
krilu i nakon što ostavite sve stvari u garderoberu kod radnica za pultom i
prođete kroz rampu na kojoj se očitava karta, obilazak može da počne. Prvi dio
muzeja čini Galerija portreta, koja sadrži portrete iz perioda 16-19. vijeka.
Ovaj dio muzeja nije toliko fascinantan ukoliko ne poznajete poljsku istoriju,
a nedostatak objašnjenja će vam dodatno otežati stvar. Negdje sam pročitao da
vas tjeraju da muzej obilazite u pratnji vodiča koji priča na poljskom (?!),
što je apsolutna neistina. U svakom slučaju, za one koje ove stvari zaista
zanimaju, ne bi bilo loše uzeti vodiča.
Izložba vas usmjerava do vrha
kuće, odakle se ponovo spuštate dole. Postavke su raznovrsne, pa ćete tako moći
da vidite viteške oklope, etrušćanske vaze, sobu oslikanu divnim freskama
otkrivenim tokom poslijeratne restauracije, stambene prostorije, rijedak
stakleni sat iz 18. vijeka, pa čak i privatnu kapelu.
Središnji dio donjeg sprata je
naimpresivniji i sadrži privatne prostorije kralja Jana III Sobieskog i njegove
žene, dok su krila palate služila kao domovi kasnijih vlasnika. Za detaljno
razgledanje izložbe bi vam bili potrebni i sati, tako da se ja nisam pretjerano
dugo zadržavao jer sam imao dosta toga u planu. Ukoliko volite umjetnost i
želite da vidite radove poznatih umjetnika poput Rembrandta, Laera, Kessela,
Raphaela, braće Caracci i drugih, ovo je pravo mjesto za vas.
Izlazim napolje i još jedanput
uživam u pogledu na palatu i dvorište. Moram još da napomenem da je za
izgradnju bočnih krila palate zadužena bila poljska političarka Elzbieta
Sieniawska, u četvrtoj fazi proširenja, u periodu 1720-1729. Dok je izvorna
palata bila ukrašena reljefima koji prikazuju uspjehe kralja Jana III, nova
krila su dekorisana bojnim dostignućima muža i svekra Sieniawske.
Na ulazu u vrt, koji se nalazi
pokraj lijevog krila palate, pokazujem zaposleniku kartu za taj dio muzeja (na
ulazu dobijate dvije ulaznice, tj. kupuju se odvojeno za muzej i vrt). Park
Wilanow se prostire na 45 hektara, a razvijao se vijekovima u skladu na
preferencijama svojih vlasnika. Sastavljen je iz niza pojedinačnih vrtova,
uključujući barokni vrt na dva nivoa, neorenesansni ružičnjak, klasični
engleski vrt i tzv. englesko-kineski park.
Obližnja oranžerija i njen vrt se
koriste kao mjesto za koncerte klasične muzike na otvorenom tokom ljetne
sezone. Park pokraj oranžerije, istočni, sjeverni vrt i ružičnjak su nedavno
bili dio velikog programa revitalizacije. Tokom rada na baroknom vrtu, serija
arheoloških iskopavanja otkrila je brojne artefakte uključujući keramiku iz 12.
vijeka. Vrtovi su dovedeni u stanje u kakvom su bili za vrijeme kralja Jana III
Sobieskog.
Iza palate se nalazi i prirodno
jezerce, gdje se za toplijeg vremena mogu iznajmiti čamci. Jezero je dom
brojnim patkama, a u drveću pokraj njegovih obala ćete uočiti i brojne
vjeverice, kojih u varšavskim parkovima ima napretek. U jezeru se nalazi i
ostrvce, na kome se nalazi spomenik poljskom vojniku koji je dao svoj život u borbi
protiv Austrijanaca 1809.
Pri kraju obilaska uočavam još
jedan muzej, koji je odvojen od vrtova željeznom ogradom, ali do njega možete
doći tako što ćete na samom ulazu u kompleks palate skrenuti desno. Riječ je o
muzeju plakata, smještenom u nekadašnjem prostoru palate namijenjenom za
jahanje u zatvorenom. Muzej sadrži dvije velike dvorane ispunjene sa preko 55
hiljada postera iz svih dijelova svijeta, što ga čini najvećom kolekcijom
postera u svijetu. Nažalost, kada sam stigao do njega, već je bio zatvoren.
Umjesto toga se odlučujem za
posjetu obližnjoj crkvi Svete Ane (koja se zove isto kao i ona pokraj
Kraljevskog zamka). Prva crkva na tom mjestu datira još iz 14. vijeka i riječ
je o drvenoj crkvi Svetog Leonarda. Crkva je zamijenjena gotskom drvenom
konstrukcijom i grobljem u 16. vijeku. Tek nakon kralja Jana III Sobieskog je
izgrađena crkva od cigle i dato joj je sadašnje ime. Aleksandra Lubomirska je u
svoje vrijeme dekorisala crkvu, a najznačajniji doprinos je Blagovijest Djevici
Mariji u glavnom oltaru.
Aleksandrin sin i njegova supruga
su proširili crkvu, dajući joj neorenesansni izgled i dodavši joj divnu kupolu.
Crkva je pretrpjela štetu u oba svjetska rata, a Nacisti su je čak koristili
kao internacijski kamp. Crkvena zvona koja datiraju iz 1723. i 1777. godine su
sačuvana zahvaljujući hrabrosti dvoje lokalnih ljudi koji su ih sakrili. Time
se završava moja posjeta Wilanowu, a ukoliko sam nešto zaboravio spomenuti,
pustiću da fotografije dovrše priču.
Sve je tako grandiozno i veličanstveno. Zaista divno mjesto za posjetiti. Vrt mi se najviše sviđa. Prava oaza.
ReplyDeleteMersad
Mersad Donko Photography
Da, vrtovi su malo je reći prekrasni. Čovjek bi mogao sate provesti sjedeći na klupi i posmatrajući ih.
DeleteFotografije, koje su fantastične govore mnogo o lepoti svega što ste vi svojim komentarima i rečima upotpunili da bi se stekla lepa celina. Divno.
ReplyDeleteHvala najljepše. :)
Delete