Vodič kroz Brno, Češka - šta posjetiti?

July 16, 2017
Pokušavajući da isplaniram produženi vikend u Češkoj, bio sam u velikoj dilemi koji grad posjetiti, Prag ili Brno. Činilo da su nepuna tri dana premalo za prvi, a previše za drugi, pa je na kraju odluka prevagnula u korist Praga. S obzirom da sam do tamo putovao vozom iz Bratislave, jedna od usputnih stanica je bila upravo Brno i dok se voz nakratko zaustavio da propusti nove putnike, iskoristio sam priliku da provirim kroz prozor i preispitam ispravnost svoje odluke. Kopkalo me je to što sam praktički u gradu, a neću ga vidjeti.

Pogled na Katedralu Sv. Petra i Pavla sa zamka Špilberk

I tako mi je Brno izmaklo za dlaku, ali sam zato dobio dva predivna dana u Pragu. Prvobitni plan je bio da treći dan putovanja podijelim između Praga i Bratislave, kako bih uspio vidjeti što više prvog i prisjetiti se omiljenih mjesta drugog grada. Desilo se ipak to da sam i prije predviđenog roka uspio obići sve ključne znamenitosti češke prijestonice, tako da mi se veče uoči povratka za Bratislavu javila genijalna ideja – zašto ne krenuti ranije nazad i usput provesti pola dana u Brnu. Na željezničkoj stanici smo kupili karte za Brno, a zatim krenuli na peron ka kojem nas je uputila šalterska radnica. Stigavši tamo, shvatili smo da taj peron uopšte ne radi, pa sam se na trenutak osjećao kao Harry Potter dok na londonskom King's Crossu pokušava naći peron 9 i ¾.

Zgrade u okolini katedrale

Neko vrijeme smo lutali po susjednom peronu, raspitujući se naokolo da li je to naš voz i dobijajući konstantno kontradiktorne odgovore, što je u krajnjoj liniji rezultiralo propuštanjem voza i čekanjem 40-ak minuta na naredni. Smjestivši se napokon u pravi voz, mogli smo odahnuti i narednih dva ili tri sata, koliko je trajala vožnja, opušteno uživati u komforu netipičnom za naš javni prevoz. Kondukter nam je prilikom pregleda karte rekao da se voz ne zaustavlja na glavnoj stanici u Brnu, nego nešto dalje, te da nam karta pokriva i prevoz autobusima broj 60 i 61 do centra. Stigavši na stanicu Dolni nadraži, izašli smo iz voza i na obližnjem proplanku ugledali grandioznu Katedralu Svetih Petra i Pavla, što je značilo da se centar grada nalazi veoma blizu.

Katedrala Sv. Petra i Pavla u Brnu

Umjesto čekanja autobusa zaputili smo se pješke ka centru, služeći se katedralom kao putokazom. Za svaki slučaj sam imao u telefonu skinutu kartu grada, što nam je dodatno olakšalo pronalazak glavne željezničke stanice. Plan je bio raspitati se za povratak u Bratislavu i kupiti karte, a zatim se prepustiti razgledanju Brna. Brno je drugi po veličini grad u Češkoj i centar Moravske pokrajine, međutim kada se šetate njime, nemate utisak da ovdje živi 377 hiljada stanovnika. Za razliku od Praga koji je sav sređen i ulickan, Brno djeluje oronulije, iako i dalje daleko urednije od prosječnog grada na našim prostorima. Na velikom broju zgrada sam primijetio postavljene skele, pa sam se zapitao da li se Brno našlo u planu za evropsku prijestonicu kulture u skorijoj budućnosti, ali to ipak nije slučaj.

Zeleni (Povrtni) trg u Brnu

Grandiozna neogotička katedrala Svetih Petra i Pavla, bila je sasvim dovoljan razlog da se zainteresujem za Brno, tako da sam po dolasku u grad odmah pohrlio do nje. Ova rimokatolička bogomolja svojom uzvišenom pozicijom na brdu Petrov zauzima dominantno mjesto na slici grada i s pravom se može smatrati njegovom najznačajnijom znamenitošću. Na ovom mjestu se još u 11. vijeku nalazila romanička kapela, koja se konstantno transformisala sve do početka 20. vijeka kada su dograđena dva 84 metra visoka neogotička tornja koja katedralu čine tako impresivnom. Unutrašnjost katedrale je barokna i ako izuzmemo predivne vitraže, nije ni po čemu pretjerano zanimljiva.

Masarykova ulica u Brnu

Nakon što sam napokon dočekao da se grupica Kineza raziđe, kako bih mogao da uslikam katedralu, zaputio sam se preko Zelenog trga na kome se nalaze Stub Svetog Trojstva i barokna Parnas fontana, sve do Masarykove ulice, za koju bi se moglo reći da predstavlja žilu kucavicu gradskog jezgra. Duž ove ulice nalaze se mnogobrojne prodavnice najrazličitije tematike, ali za razliku od drugih gradova u kojima sam bio, ne postoji mnogo ljetnih bašta, što se može opravdati činjenicom da ovuda prolazi i tramvaj, te bi se možda stvorila nepotrebna gužva.

Astronomski sat na Trgu slobode

Ubrzo mi je postalo jasno da Brno iako ima nekolicinu zanimljivih stvari za vidjeti, definitivno nije turistički grad jer nigdje nije bilo ni traga turističkom info centru ili prodavnicama suvenira. Razglednice i vrlo skromnu zbirku magneta sam uspio naći u prodavnici cigareta, pića i novina sa natpisom Tabak. Masarykova ulica se završava na Trgu slobode, gdje se smjestilo još nekoliko znamenitosti grada, poput stuba kuge i čudnog astronomskog sata koji podsjeća na gigantski crni falus.

Toranj stare vijećnice

Niko nije u potpunosti siguran na koji način mjeri vrijeme, a jedna od njegovih specifičnosti je ta što svakoga dana u 11 sati izbaci samo jednu staklenu kuglicu koju možete ponijeti za uspomenu ukoliko ste baš vi taj sretnik koji je dograbi. Da stvar bude fascinantnija, konstrukcija ovog sata je koštala 12 miliona čeških kruna, što je oko 460 hiljada eura. Jezivo. Nedaleko od sata nalazi se i ogromna skulptura konja, a ono što je interesantno jeste da ukoliko stanete ispod nje i namjestite se u pravi ugao, njuška i prsa konja će tvoriti oblik koji neodoljivo podsjeća na muški polni organ. Stanovnici Brna su izgleda baš perverzni.

Trg slobode u Brnu i Crkva Sv. Jakuba

Pored Katedrale Svetih Petra i Pavla, koja je arhitektonski najimpresivnija sakralna građevina, u Brnu se nalazi još nekolicina crkava koje treba spomenuti, kao što su Crkva Sv. Mihaela, Crvena crkva, Crkva Uspenja Djevice Marije i Crkva Sv. Jakuba, koja je naročito zanimljiva jer se ispod nje nalaze druge po veličini katakombe u Evropi. Katakombe broje oko 50 hiljada skeleta i po prvi put su otvorene za javnost 2012. godine. Lično mi je žao što nisam bio u prilici da ih posjetim, ali teško je sve stići u jednom danu.

Statua konja ispred Crkve Sv. Tomasa

Ako želite pogled na grad iz ptičje perspektive, možete posjetiti toranj stare gradske vijećnice ili se po uzoru na mene popeti sve do zamka Špilberk, koji važi za jednu od glavnih atrakcija Brna. S obzirom da sam na ovaj put krenuo kao backpacker, uspon do zamka nije bio baš jednostavan sa svim tim stvarima, ali sam uz jednu kraću pauzu na ozelenjenom brežuljku uspio stići gore za veoma kratko vrijeme.

Zamak Špilberk

Špilberk je osnovan u 13. vijeku kao glavni kraljevski zamak, a kasnije je postao sjedište moravskih markgrafa, a potom i utvrda u kojoj se nalazio najokrutniji austrougarski zatvor. Danas se unutar zamka nalazi gradski muzej. Bez obzira što nisam imao namjeru posjetiti muzej, razgledanje eksterijera zamka, te pogled koji se odozgo pruža na grad i katedralu, bili su sasvim dovoljan razlog za posjetu. U okviru zamka se nalazi i suvenirnica, sa ne baš sjajnom ponudom, kao i besplatan toalet.

Ulaz u zamak Špilberk

Postoji još nekoliko znamenitosti koje biste mogli uzeti u obzir ako posjećujete Brno, a to su zgrada pozorišta za ljubitelje arhitekture, kao i Vila Tugendhat, koja predstavlja remekdjelo moderne arhitekture. Kada sam prvi put na internetu pretraživao znamenitosti Brna, moram priznati da mi nije bilo jasno zašto ova građevina kotira tako visoko, jer je u pitanju jedna lijepa, ali ni po čemu pretjerano zanimljiva modernistička kuća kakve je danas moguće naći svuda po svijetu. Međutim, nemalo sam se iznenadio kada sam pročitao da je sagrađena 1930. godine i tek tada shvatio koliko je ta građevina bila ispred svog vremena, jer i danas može da stane rame uz rame sa najmodernijim stambenim objektima. U prilog tome govori i činjenica da je uvrštena na UNESCO-vu listu zaštićene kulturne baštine.

Pogled na Katedralu Sv. Petra i Pavla

U periodu od 2010. do 2012. izvršena je detaljna restauracija kuće i vrta, a namještaj je zamijenjen istovjetnim replikama originala. Izgled kuće možete provjeriti ovdje, budući da je nisam obilazio jer se nalazi malo dalje od centra. Na jednom sajtu sam čak pročitao da se preporučuje rezervacija posjete nekoliko mjeseci unaprijed, jer je vrlo često prebukirana posjetama. U svakom slučaju, ukoliko niste u mogućnosti da izvršite rezervaciju, uvijek možete posjetiti vrtove i razgledati vilu spolja, uz naknadu od oko 50 čeških kruna (blizu 2 eura). Još jedna zanimljivost je da je na ovom mjestu dogovoren razlaz između Češke i Slovačke.

Pogled na grad sa zamka

Za obilazak grada su u principu dovoljni dan ili dva, zavisno koliko detaljno želite da ga istražite, a ukoliko se ovdje zadržavate duže, onda predlažem takođe i obilazak zamka Veveri, udaljenog oko 25 km od Brna. Ja nažalost nisam bio u prilici da se u potpunosti srodim sa gradom, jer po mom mišljenju za takvo nešto je potrebno prenoćiti u njemu, ali sam svakako zadovoljan što sam boravak u Češkoj obogatio jednim dodatnim iskustvom.

Pogled na Crvenu crkvu sa zamka

Povratak za Bratislavu je takođe bio sa stanice Dolni nadraži (ili kako sam je ja od milja nazvao Donji nadražaj), a baš kao i u dolasku, pošlo mi je za rukom da propustim prvi voz, tačnije da zamalo završim u vozu pogrešne kompanije, koja takođe prodaje karte na glavnoj željezničkoj stanici (u pitanju je RegioJet čije su karte možda čak i jeftinije). Nadam se da sam vam uspio približiti Brno i eventualno vas zainteresovati da ga posjetite. Ukoliko ste već bili ovdje ili ste se zainteresovali za posjetu nakon pročitanog putopisa, podijelite utiske u komentarima.

9 comments:

1. Divan prikaz Brna. Iako, kao sto ti kazes, nije izrazen turisticki grad, definitivno ima puno stvari koje vrijedi vidjeti.

Replies
    1. Iako ne spada u red najljepših čeških gradova, definitivno ima dosta toga da se vidi i idealan je u varijanti proputovanja kroz ove krajeve.

Delete
  2. Lep grad i zaslužuje da se na putu za Prag odvoji bar jedan dan za njegovu posetu. Preporučujem posetu i Olomoucu, grad nedaleko od Brna!

ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

4. Imali smo priliku da Brno posetimo pre dve godine prvi put a ovog leta po drugi put.Ima lepih stvari za videti ali i mi smo primetili da nije baš organizovan turistički.Turistički informativni centar se nalazi u Tornju stare većnice i na Zelenom trgu gde je ulaz u Podzemne Labirinte ( zbog kojih smo se vratili ove godine).Oni prikazuju srednjevekobni život Brna.Lep je i mini muzej Betlehemskih minijatura,koji smo posetili pre dve godine .Iskreno mi smo prošli put obilazili Slavkov kod Brna- i muzej posvećen Napoleonu,Okolina Brna je veoma zanimljiva.Moravski kras je bio naš cilj.Ove godine smo se smetsili u kampu Jedovnice ,pristupačan i pristojan smeštaj.Odakle smo obilazili Punkevne jaskinje( pećine) .Imali smo sreće,ali inače ko namerava da ih obilazi mora rezervirati karte po nekoliko meseci unapred.To je zanas nezaboravno iskustvo ,koje se završava podzemnom plovidbom rekom ponornicom.Čitav niz pećina u kraju,ponornice i ruševine starih zamkova su nešto što nas je privuklo..Nismo uspeli sve da obiđemo za 4 dana!

Replies
    1. Vjerujem da u okolini Brna ima super stvari za vidjeti. Meni je takođe žao što nisam vidio katakombe i dvorac Veveri, ali s obzirom da sam putovao vozom i da sam imao na raspolaganju jedan dan, nije bilo tehnički izvodivo. Svakako bih volio proputovati Češku i Slovačku vozom ili automobilom, ima zaista pregršt stvari da se vidi. Hvala za komentar. :)

Delete
  5. Brno je prelijep grad, meni jako sličan na Graz. Svakako bi preporučio da posjetite dvorac Veveri. Cijene nama prihvatljive sa pristojnim cijenama noćenja. Usput sam obišao i cijeli Jihmoravski kraj gdje je Brno, na karti: http://www.mapaceske.com/jihomoravsky-kraj/ te mogu reći da je super područje ako ne želite biti u centru turista/gužvi, a imate vremena za potrošiti.

ReplyDelete
  6. Deda mi je iz Česke, Zeman, narod blagorodan, tih, pošten.