Vodič kroz Malme, Švedska - šta posjetiti?

December 30, 2019
Posljednji dan moje mini skandinavske ture bio je rezervisan za obilazak švedskog grada po imenu Malme (šved. Malmø). Iako sam se krajnje nerado odvojio od Kopenhagena, u koji sam se preko noći zaljubio, nisam želio propustiti priliku da, pa makar i površno, upoznam i Malme. Stigavši na željezničku stanicu u Kopenhagenu, kupio sam kartu na crvenom automatu lociranom na samom ulazu u zgradu. Uslijedilo je traganje za peronom, koji iz nekog razloga nije bio naznačen na karti, a moja misija je dodatno otežana nabacanošću stanice brojnim prodavnicama i kafićima, koji su otežavali praćenje signalizacije. Sličnu neprijatnu situaciju sam imao i na željezničkoj stanici u Pragu, jer se nekome ko se prvi put nalazi tu, veoma teško snaći u sveprisutnom šarenilu i metežu.

Stortorget, najveći i najznačajniji trg u Malmeu

Klasičan info pult nismo uspjeli naći, ali smo zaustavili jednog od radnika u crvenoj jakni, te nas je on uputio na pravi peron, gdje smo sačekali voz. Kada smo se najzad smjestili, konačno sam odahnuo i prepustio se posmatranju krajolika kroz prozor; barem u onoj mjeri u kojoj je pruga to dozvoljavala. Gledao sam mirno more pod Eresundskim mostom, nakon čega je uslijedilo crnilo tunela, a zatim i prve zgrade na švedskoj obali. Voz se u jednom momentu neočekivano zaustavio, a zatim su u njega umarširali granični policajci, iako se sa istima nismo susreli kada smo išli iz pravca Malmea za Kopenhagen. Kasnije ću saznati da je ovo redovna procedura u posljednjih nekoliko godina, otkad je na snazi migrantska kriza. Nakon rutinskog pregleda dokumenata, nastavili smo put i ubrzo stigli na glavnu željezničku stanicu u Malmeu.

Centralna željeznička i autobuska stanica u Malmeu

Malme je najveći grad okruga Skone i treći po veličini u Švedskoj, smješten na krajnjem jugu države. Osnovan je 1275. godine, a zanimljivo je da je u 15. vijeku pripao Danskoj i pod njenom vladavinom se zadržao sve do 17. vijeka kada ga je ponovo preuzela Švedska. Malme je jedan od najranije industrijalizovanih gradova skandinavskog poluostrva, a njegov razvoj je poljuljan u drugoj polovini 20. vijeka usljed recesije koja je zadesila državu. Grad se počeo oporavljati 1994. godine, pod vođstvom tadašnjeg gradonačelnika Ilmara Reepalua, okrenuvši se novoj ekonomiji, kao centar obrazovanja i kulture. Razvoju je doprinijela i izgradnja Eresundskog mosta, kojim je Malme povezan sa danskom prijestonicom, Kopenhagenom, tako da grad danas broji preko 300 hiljada stanovnika, te je poznat i po brojnoj populaciji raseljenika sa prostora bivše Jugoslavije.

Sjedište Pomorskog univerziteta u Malmeu

Potražili smo Quality Hotel The Mill u kome smo rezervisali smještaj, i koji ima moje natoplije preporuke u pogledu udobnosti, higijene, lokacije i hrane, te je odličan izbor ako boravite u Malmeu. Da bismo stigli do hotela morali smo proći kroz stari dio grada, Gamla Staden, koji sačinjava nekolicina trgova i cijela mreža zanimljivih uličica u kojima se prepliću tradicionalna i moderna arhitektura. Centralna tačka starog grada je Stortorget, najveći i najstariji trg u Malmeu, gdje se održavaju svi značajniji kulturni događaji na otvorenom. Okružuju ga lijepe istorijske građevine, među kojima se posebno ističe gradska vijećnica – Radhus, sagrađena u stilu holandske renesanse. Na izlazu sa trga ka ulici Södergatan smještena je Lejonet, najstarija gradska apoteka iz 16. vijeka.

Radhaus, gradska vijećnica

Södergatan je vjerovatno najistaknutija shopping ulica starog grada, sa prelijepim neorenesansnim fasadama i povezuje trg Stortorget sa drugim najvećim trgom Gustav Adolfs, koji je dobio ime po kralju Gustavu IV Adolfu, koji je nekoliko mjeseci živio u Malmeu i u tom periodu je grad bio privremeno prijestonica Švedske. Odmah uz trg se nalazi staro gradsko groblje, koje je pretvoreno u moderan park, pa ćete tako vidjeti Šveđane kako opušteno šetaju između nadgrobnih spomenika okovanih zubom vremena.

Crkva Svetog Petra

Još jedna znamenitost starog grada na koju treba obratiti pažnju je Crkva Svetog Petra, najstarija građevina u Malmeu, čiji se toranj kroz istoriju dva puta urušavao. Nekolicina muzeja u starom gradu na koje možete posjetiti su: Teatermuseet (muzej pozorišta), Moderna Museet Malmö (muzej moderne umjetnosti) i Ebbas Hus, najmanji muzej u Malmeu koji prikazuje enterijer tipične stambene kuće sa originalnim namještajem sa početka 20. vijeka.

Ortodoksna sinagoga u Malmeu

Stari grad je okružen vodenim kanalima, a nakon što smo prešli na drugu stranu, našli smo se u mirnom dijelu grada sa stambenim zgradama, gdje je između ostalog bio smješten i naš hotel. Nismo gubili mnogo vremena, pa smo se odmah nakon prijave u hotel bacili u istraživanje okruženja. Kao ljubitelja arhitekture, u ovom dijelu grada su me ponajviše zanimale sinagoga sagrađena u kombinaciji secesije i pseudomaurskog stila, te Crkva Sv. Pavla, zanimljivog kružnog oblika. Poseban kuriozitet kada je u pitanju ova crkva jeste što je to prva crkva u Švedskoj naklonjena LGBT populaciji, pa je čak nedavno dobila i sliku koja prikazuje istospolne parove u Edenskom vrtu, što je u javnosti izazvalo oprečne reakcije. Šveđani su u svakom slučaju podigli prag tolerancije na nivo o kome prosječan Balkanac ne može čak ni da sanja.

Crkva Svetog Pavla u Malmeu

Vratili smo se u centar kako bismo ga obišli još jedanput bez tereta prtljaga, a zatim se zaputili u potragu za zgradom po imenu Turning Torso (Rotirajući torzo). Ovo je najviša zgrada u Skandinaviji i broji 54 sprata koja se uzdižu u visinu od 190 metara. Smještena je u modernom distriktu grada po imenu Västra Hamnen, sagrađenom na mjestu nekadašnjeg brodogradilišta, uz obalu mora. Ovaj neboder je građen od 2001. do 2005. godine, nakon što je uklonjena Kokumska dizalica (služila je u gradnji brodova), koja je važila za simbol grada, te je postojala potreba za nečim novim po čemu bi Malme bio prepoznatljiv.

Turning Torso (Rotirajući torzo), najviša zgrada u Skandinaviji

Šetajući kroz inovativni distrikt Malmea, kako ga često nazivaju, imao sam neobičan osjećaj sterilnosti istog, ali mi se na neki bizaran način dopalo. Ljudi su šetali naokolo, djeca su se igrala na igralištu, ali je sve nekako teklo nečujno, bez buke. U daljini se ukazao Rotirajući torzo, a pošto smo već prepješačili dobar dio puta od centra, nismo bili voljni da mu prilazimo dalje od toga jer nedjeljom vidikovac svakako nije radio. U ovom kraju se nalazi i Stapelbäddsparken, skate park koji važi za najveći u Skandinaviji i među boljima je u Evropi.

Malmohus Slott, dvorac u Malmeu

Ne želeći da se vraćamo istim putem, odabrali smo drugi pravac do dvorca Malmöhus, koji je trebalo da bude naša naredna stanica. Međutim, zbog radova na putu, brojne ulice su bile zatvorene, pa smo na kraju bespotrebno lutali pustim, novoizgrađenim dijelovima grada, sve dok se najzad u sumrak nismo domogli odredišta. Malmöhus Slott je sagrađen u 16. vijeku na ostacima stare tvrđave i važi za jedan od najbolje očuvanih renesansnih dvoraca u Skandinaviji.

Malmohus Slott

Iako nosi naziv dvorac, više podsjeća na utvrdu, koja nema neku spektakularnu estetsku vrijednost, ali je sjedište Muzeja umjetnosti i Prirodnjačkog muzeja. Nama je dobro poslužio radi toaleta koji se nalazi pored muzejske prodavnice. Neočekivano smo obišli i akvarijum koji se nalazi u tvrđavi i koji je namijenjen posjetiocima muzeja, ali nam niko nije tražio kartu na uvid pa smo se nonšalantno ušetali i napravili krug. Dvorac je okružen vrtovima, koji doduše u novembru nisu bili u svom punom sjaju, a tu je i Slottsmöllan, vjetrenjača koja je služila kao mlin u periodu između 1851. i 1945. godine.

Stortorget, centralni gradski trg

S obzirom da nas je ubrzo uhvatio mrak, a boga mi i glad, obustavili smo obilazak i potražili mjesto gdje bismo jeli i malo se odmorili, a zatim još jedanput obišli širi centar grada, diveći se brojnim lijepim građevinama i parkovima, na koje smo usput nailazili. Moram priznati da mi je žao što nisam imao više vremena da obiđem grad natenane, jer iako nije klasičan turistički grad, Malme zaista ima šta da ponudi posjetiocima. Ukoliko volite arhitekturu, a imate dovoljno vremena, posjetite istorijske crkve Södra Sallerup i Oxie u okolini grada, zatim zabavni park Folkets, izgrađen po uzoru na Tivoli u Kopenhagenu, te Katrinetorp, stambenu vilu iz 19. vijeka sa engleskim vrtovima.

Crkva Svetog Jovana u Malmeu

Ako vas vrijeme posluži, prošetajte i do gradske plaže, gdje se tokom lijepog vremena organizuju različite aktivnosti. Ljubitelji fudbala mogu otići i do gradskog stadiona, pored kojeg se nalazi nedavno podignut spomenik Zlatanu Ibrahimoviću, švedskom fudbaleru jugoslovenskog porijekla. Ukoliko doputujete u Malme sa umjerenim očekivanjima, grad će vas prijatno iznenaditi i pružiti vam dovoljno sadržaja za barem dva dana razgledanja i uživanja. U slučaju da ste već nekada bili u Malmeu, podijelite svoje utiske u komentarima i dajte preporuke šta još treba vidjeti, a pročitajte i moj putopis iz Kopenhagena, jer su ova dva grada idealna za kombinovano putovanje.

3 comments:

1. U Malmo sam bio 2018 godine i oduševio sam se gradom. Tvoje slike su me baš vratile unazad.

Mersad
    Mersad Donko Photography

ReplyDelete
    Replies
    1. Interesantan grad, iako ne klasičan turistički. Volio bih da sam imao više vremena da ga istražim.