Vodič kroz Kaliforniju (IX dio): Los Angeles, šta posjetiti?

Za kraj boravka u Kaliforniji planirao sam posjetiti Los Angeles (Los Anđeles), međutim okolnosti su se posložile tako da sam umjesto planirana dva dana na raspolaganju imao samo jedan, te sam morao pažljivo posložiti prioritete i sastaviti listu stvari koje ću posjetiti. S obzirom da moji domaćini žive relativno blizu Los Angelesa, nije nam trebalo mnogo da stignemo do tamo. Već na samom ulazu u grad sam imao osjećaj da me neće impresionirati kao što je to uspio San Francisco, ali ipak sam mu htio dati priliku da me razuvjeri.

Getty centar, muzej umjetnosti

Kao prvo mjesto koje sam obišao nametnuo se Getty Center, budući da se nalazi u predgrađu. Getty centar za posjetioce je skupa sa vilom Getty dio muzeja umjetnosti J. Paul Getty, osnovanog 1974. godine i važi za jedan od najposjećenijih u Sjedinjenim Američkim Državama. Getty centar je smješten u susjedstvu Brentwood i predstavlja glavno sjedište muzeja.

Getty centar

Moram priznati da sam bio pomalo skeptičan, iz razloga što mi Amerika i umjetnost nekako ne idu pod ruku, ali činjenica da je muzej na Tripadvisoru ocijenjen kao vodeća atrakcija Los Angelesa, me je natjerala da ga posjetim. Muzej je pozicioniran na brdu i ulaz je slobodan, ali se naplaćuje parking po cijeni od 15 dolara. Do vrha se stiže vozićem, a prije ukrcavanja prolazite kroz pregled od strane zaposlenih.

Vrtovi Getty centra

Arhitektura kompleksa je decentna i sve je izrađeno od bijelog kamena i stakla. Centralna zgrada ima oblik rotonde i unutra su smješteni informacioni pultovi, dva krila i prodavnica suvenira, a južnom stranom izlazi na terasu koja povezuje svih pet paviljona muzeja. Muzej takođe ima i svoj restoran, kao i druge prateće sadržaje, među kojima se nalazi i veliki vrt. Centralni dio vrta čini bazen sa živom ogradom oblikovanom u labirint. Pored ovog vrta, postoji još jedan zasađen sukulentima i odatle se pruža odličan pogled na Los Angeles.

Spomenuo sam već ranije da sam bio pomalo rezervisan kada su u pitanju eksponati u muzeju, jer je opštepoznato da su najvrijednije i najzanimljivije umjetnine izložene u Evropi, pa da je bilo teško za očekivati da će me nešto pretjerano fascinirati. Ipak, bio sam tu gdje jesam, pa sam iskoristio priliku da obiđem što više mogu, a da mi ipak ostane dovoljno vremena za preostale stvari koje želim vidjeti.

Jeanne (Proljeće), Edouard Manet

Muzej pored stalne postavke najčešće ima i neku gostujuću, a za vrijeme moje posjete na rasporedu je bila izložba „London „calling“. Muzejska kolekcija uključuje slike evropskih autora iz perioda prije 20. vijeka, ukrasne rukopise, skulpture i druge umjetnine, kao i evropske i američke fotografije iz 19. i 20. vijeka. Razgledavanje sam započeo evropskim slikama iz 15. i 16. vijeka na kojima dominiraju religijski motivi iz katoličanstva, s tim što autori ovog perioda napuštaju rajske pejzaže i umjesto njih uvode ovosvjetovne prikaze.

Eksponati u Getty muzeju

Moram priznati da nisam neki poznavalac, a niti ljubitelj likovne umjetnosti, pa mi je pažnju ubrzo odvukla izložba alhemijskih rukopisa, instrumenata, pigmenata i hodočasničkih boca. Nakon toga sam prešao u naredni odjel, gdje je izložen antikni namještaj koji mi je bio čak i simpatičan, jer sam odmah zamišljao kako je neko mogao spavati na tim krevetima.

Izložba namještaja u Getty muzeju

U nastavku ture sam prešao ponovo na slike, gdje sam imao priliku da vidim neke od najznačajnijih muzejskih eksponata koji uključuju Irise od Van Gogha, Arii Matamoe od Paula Gauguina, Jeanne (Proljeće) od Maneta i druge. Obilazak sam završio letimičnim razgledanjem izložbe „London calling“, gdje su bili izloženi radovi autora kao što su Freud, Bacon, Kossoff, Andrews, Auerbach i Kitaj. Bilo je tu svega, od portreta pa do bizarnih aktova.

Pogled na Los Angeles iz Getty centra

Ručali smo u muzejskom restoranu iz praktičnih razloga, a zatim se zaputili kroz Beverly Hills do centra grada i čuvene Holivudske staze slavnih (Hollywood Walk of fame). Vozeći se kroz Sunset bulevar, imao sam priliku da vidim bogataške vile, od kojih je većina skrivena visokim ogradama obraslim zelenilom. Ono što me je iznenadilo jesu ispucali i pokrpljeni asfalt duž bulevara, koji je više ličio na bosansku provinciju nego na elitno naselje.

Vožnja Sunset bulevarom

Hollywoodska staza slavnih je priča za sebe. U pitanju je bulevar koji se prostire dužinom od 2,1 kilometara i sadrži preko 2.600 zvijezda ugrađenih u pločnik, na kojima su ispisana imena slavnih osoba iz različitih grana showbusinessa, uključujući glumce, muzičare, režisere, producente, likove iz fikcije i druge. Izgradnja Staze slavnih je započela 1958. godine, a iako se glumica Joanne Woodward smatra dobitnicom prve zvijezde, prava istina je da ne postoji prvi dobitnik jer su originalne zvijezde postavljene istovremeno. Njeno ime je bilo jedno od osam koja su nasumično izabrana i ugravirana na prototipe koji su probno postavljeni dok se čekalo da se 1,558 trajnih zvijezda, koliko ih je izvorno predviđeno, izradi.

Holivudska staza slavnih

Uspjeli smo naći parking u jednoj od sporednih ulica nedaleko od Hollywoodskog bulevara i uključiti se u vrevu grada. Cijela Staza slavnih podsjeća na Disneyland za odrasle, budući da smo usput naletjeli na lepezu najrazličitijih likova, počevši od prostitutke koja je imala loš dan, pa do različitih kostimiranih likova, imitatora poznatih ličnosti i zvijezda u pokušaju koji vam pokušavaju uvaliti svoj disk sa demo snimcima u nadi da će im se posrećiti. Šetao sam tako alejom, pokušavajući da balansiram između zvijezda na pločniku i čudesa koja su se dešavala na ulici. Povremeno bih prepoznao poneku utisnutu zvijezdu, uglavnom muzičku ili filmsku, neodlučan da li da se slikam s nekom od njih.

Jedna od zvijezda na pločniku

Zanimljivo je da neki od poznatih imaju zvijezde u više različitih kategorija, a Gene Autrey je jedini koji je dobio zvijezdu u svih pet kategorija. Isto tako postoje i zvijezde sa istim imenom, a odnose se na različite osobe. Jedno od njih je i Michael Jackson, koji se odnosi na zvijezdu nijemog filma, te jednog od najvećih muzičara.

Ispred muzeja Madam Tussauds

Postoje i druge interesantne činjenice vezane za ove zvijezde. Tako je npr. Muhammad Ali jedini čija se zvijezda ne nalazi na pločniku, nego utisnuta u fasadu jedne od zgrada, jer je tražio da se preko njegovog imena ne gazi. Pjevač Jimmy Bond je više od 40 godina bio najmlađi dobitnik zvijezde u aleji slavnih, sve dok 2004. nije postavljena zvijezda u čast blizanki Mary Kate i Ashley Olsen, koje pamtimo po brojnim ulogama u dječijim i tinejdžerskim filmovima.

Ulice Hollywooda

Imao sam veliku želju da se zadržim duže na ovom mjestu i eventualno obiđem muzej voštanih figura Madame Tussauds, ali prioritet mi je bio da prije zalaska sunca vidim čuveni znak Hollywood. Vratili smo se u automobil i nastavili vožnju gradom, ne bismo li uspjeli doći u podnožje brda na kome se nalazi konstrukcija. Negdje na pola uspona smo zapali u ogromnu saobraćajnu gužvu, ubrzo izgubivši bitku sa dnevnom svjetlošću. Ipak, ostala je nada da ću ga vidjeti barem osvijetljenog reflektorima. Izgleda da nismo bili jedini sa takvom ambicijom jer su putevi bili u potpunosti zakrčeni, a pronalazak parkinga nemoguća misija.

Griffith opservatorij noću

Na kraju smo uspjeli naći neko mjesto pored puta, a mrkli mrak su razbijala samo svjetla farova i žamor brojnih posjetilaca koji su se naokolo muvali. Ubrzo smo shvatili jednu vrlo razočaravajuću činjenicu, a to je da znak Hollywood nije osvijetljen noću i da ga uopšte neću vidjeti. Nadao sam se da će kasnije upaliti svjetla, jer mi je bilo nepojmljivo da takva atrakcija bude u tami, ali nažalost ništa se nije desilo. Da razočarenje ne bude potpuno pobrinuo se Griffith opservatorij, smješten na jednom od obližnjih brežuljaka, pa smo se zaputili tamo.

Pogled sa Griffith opservatorija na Los Angeles

Opservatorij je popularna turistička atrakcija i pruža pogled na gradsko jezgro Los Angelesa sa jugoistoka, Hollywood sa juga i Tihi okean sa jugozapada. Još od njegovog osnivanja 1935. godine, ulaz unutra je besplatan, pa nas tako ovaj obilazak nije ništa koštao. Objekat je podijeljen na šest cjelina, koje su fokusirane na različite segmente. Prva je „Wilder Hall of the Eye“ locirana u istočnom krilu prizemlja i prikazuje astronomska pomagala poput teleskopa, te prikazuje njihov razvoj kroz vrijeme. Dostupne su i interaktivne prezentacije kao što su Teslina mašina koja proizvodi munje, te „Camera Obscura“, koja koristi ogledala i leće da bi fokusirala svjetlost na ravnu površinu.

Jedna od interaktivnih postavki u Griffith opservatoriju

U zapadnom krilu se nalazi „Ahmanson Hall of the Sky“, fokusirana na nebeske objekte poput Mjeseca i Sunca. Izložba uključuje periodni sistem elemenata, Hertzsprung-Russelov dijagram, prikaze mjesečevih mijena, kretanja sunca i zvijezda i slično. I preostali dijelovi opservatorija sadrže zanimljive postavke i prezentacije, a meni se ponajviše svidio onaj sa planetama, gdje su prikazane makete planeta, te veliki ekrani sa osnovnim podacima o svakoj od njih. Pored svega viđenog, mislim da me je ponajviše fascinirao pogled na noćna svjetla grada, jer nikada nisam bio u prilici da vidim uživo svjetla jedne ovakve metropole.

Metodistička crkva u Hollywoodu

Los Angeles nudi i brojne druge atrakcije kao što su Universal Studios Hollywood, razni muzeji, vidikovci, zoološki i botanički vrt, ali nažalost jedan dan koliko sam imao na raspolaganju, nije ni približno dovoljan da se sve vidi. S obzirom da mi je let bio sutradan, moji domaćini su odlučili da ne smijem otići odatle, a da ne vidim Hollywoodski znak. Stoga smo se narednog dana ponovo dovezli do Staze slavnih, gdje sam kupio par suvenira, a potom pronašli jednu od viših zgrada i popeli se na nju.

Hollywoodski znak iznad Los Angelesa

Konačno sam ugledao i taj čuveni znak, te sam mogao spokojno da napustim Kaliforniju, prezadovoljan svime što sam imao priliku vidjeti u protekle tri sedmice i s nadom da ću se nekada ponovo vratiti. Los Angeles me nije oduševio u mjeri u kojoj je to uspio San Francisco, ali mislim da je to dijelom rezultat činjenice da nisam imao dovoljno vremena da se saživim sa gradom. Ipak, vjerujem da ću nekada biti u prilici da odem tamo na popravni i upotpunim utisak.

4 comments:

1. Steta sto nisi imao vise vremena za LA. Bio si zapravo jos blize Hollywood znaku kad si bio kod observatorija ali bila je noc pa se me vidi. Ipak fina zavrsnica puta kojeg ces dugo pamtiti, siguran sam.

ReplyDelete
    Replies
    1. Znam, zato sam i krenuo prema opservatoriju, ne bih li vidio znak. Zapravo sam ga vidio i to veče, ali samo obrise u mraku. I meni je žao što nisam imao više vremena, ali zadovoljan sam i ovime. :)