Lazienki park, Varšava - najljepše mjesto u gradu
Došlo je vrijeme da napišem post i o svom
omiljenom mjestu u Varšavi. Za posjetu Lazjenki (Lazienki) parku sam ostavio
najsunčaniji dan, kako bih u potpunosti mogao da uživam u njegovim čarima.
Dovezao sam se autobusom do palme u ulici Nowy Swiat, u obližnjoj trgovini papreno
platio Evian vodu (jer druge nije bilo -
ni vode, ni trgovine) i neke mini mafine, te nakon kraćeg muvanja oko Crkve
Svetog Aleksandra uhvatio novi bus pravac do parka.
Postoji više ulaza u sam park, a ja sam sticajem okolnosti odabrao jedan od sporednih umjesto glavnog. Prvi objekat na koji sam naletio je Bijela kuća (Bialy Domek). Riječ je o vrtnoj vili koju je između 1774. i 1776. sagradio italijansko-poljski arhitekta Domenico Merlini. U kući je živjela žena Stanislawa Augusta Poniatowskog, posljednjeg predsjednika Državne zajednice Poljske i Litvanije, ali i Luj XVIII tokom svog egzila iz Francuske.
Iako je kuća bila devastirana od strane
Nijemaca u II svjetskom ratu, većina namještaja je preživjela.
Najinteresantniji su groteskne slike u trpezariji, kineske tapete iz 18. vijeka
u salonu i kraljevski krevet u spavaćoj sobi. Radno vrijeme je od 9h do 18h,
osim ponedjeljkom kada se otvara u 11h.
Nakon što sam potamanio mafine na klupi, vidio
sam jednu od vjeverica za koje sam čuo da ih je pun park. Toliko su slobodne da
se čak i penju po vama. Jedna mi se popela uz nogu i iz čista mira me gricnula
za natkoljenicu. Mogu vam reći da je u momentu zaboljelo, ali na sreću ostala
mi je samo manja modrica i poderotina na mjestu gdje je zabila kandže. Da sam
je barem uspio uslikati na nozi, pa da i ne žalim. Ako se želite poštedjeti razmišljanja o tetanusu, ne vjerujte ovim umiljatim zločincima.
Staza me je odvela do Palate na vodi,
najznačajnije građevine u parku. Riječ je o lijepoj klasicističkoj zgradi čija
se fasada oslikava na mirnoj površini jezera kojom plove patke. Izgrađena je u
17. vijeku, a tokom 18. vijeka je nadograđena i preuređena.
Pogled na stražnju stranu Palate na vodi |
Stanislaw August je pretvorio Palatu na vodi u
muzej u kome su smještene najvrijednije slike iz njegove kolekcije od 2,289
umjetničkih djela najcjenjenijih evropskih autora 17. i 18. vijeka, ponajviše
Holanđana. Danas se 140 radova iz kraljeve kolekcije prikazuje u Palati na
vodi, a izloženi su u skladu sa principima 18. vijeka.
Nastavljam šetnju do malog mosta, pored kojeg
je smješten spomenik koji prikazuje kralja Jana III Sobieskog na konju koji
gazi dva pala Turčina. Sobieski je odjeven kao rimski vojnik i drži palicu u
podignutoj ruci. Spomenik je modeliran po uzoru na barokni konjanički kip
Sobieskog u Wilanowu, kao i Berninijev kip Luja XIV.
Kip je službeno otkriven 14. septembra 1788., na
105. godišnjicu pobjede u Beču. Stanislaw August je imao značajno poštovanje
prema svom prethodniku, ali kip je služio i kao element antiturske propagande.
Vrbe pokraj jezera |
Nakon prelaska mosta, put vodi pokraj jezera i
predivnih vrbi, sve do Stare stražarnice. Stara stražarnica je sagrađena
1791/2. za čuvare koji su nadzirali pristup palati. Pročelje stražarnice je
ukrašeno dorskim stubovima i djelimično ograđenim krovom. U današnje vrijeme
zgrada se koristi za povremene izložbe.
Sljedeća građevina je viša vojna škola,
osnovana 1815. godine s ciljem obuke novih časnika. Imala je dvije divizije –
pješadiju i vozače. Danas je ova zgrada još jedan od muzeja i ima isto radno
vrijeme kao i Bijela kuća.
Nekad vojna škola, danas muzej |
Dolazim ponovo do Palate na vodi, ali ovaj put
s druge strane i odlučujem se malo proštetati ne bih li je bolje proučio.
Ispred je ogroman red turista koji čekaju da uđu unutra, tako da na kraju
odustajem od ideje da im se pridružim, budući da sam imao još mnogo toga u
planu da obiđem taj dan. A i vrijeme je prelijepo da bih razgledao slike.
Kao i svaki drugi muzej u Varšavi, i Palata na
vodi ima specifično radno vrijeme koje nije isto tokom cijele sedmice. Otvara
se u 9 ujutro (osim ponedjeljkom kada počinje s radom u 11h), a zatvara u 18h
(osim četvrtkom, petkom i subotom kada radi do 20h). Tokom zimske sezone, koja
traje od 15. oktobra do 14. aprila, radno vrijeme palate je do 18h.
Ispred palate se nalazi nekoliko zanimljivih
kipova, kao i sunčani sat. Odlučujem se maknuti iz gužve, ali ne zadugo. Dobra
stvar kod ovog parka je što ima nekoliko toaleta, u koje je ulaz besplatan, a
higijena im je na vrhunskom nivou.
Pažnju mi privlači buka pokraj jezera, te
odlučujem provjeriti o čemu se radi. Kud svi, tu i Svjetski putnik, ali samo
ovaj put. U amfiteatru na otvorenom se održava neka dječija predstava i sve vrvi
od ljudi i glasova.
Kip ispred Palate na vodi |
Amfiteatar je izgrađen između 1790 i 1793., inspirisan
drevnom grčkom i rimskom arhitekturom. Obrub amfiteatra je prvobitno krasilo 16
kipova poznatih pjesnika, dramaturga i mislilaca antičkog svijeta, a 1922. su
zamijenjene sa 8 kipova.
Ubrzo gubim interesovanje i odlučujem se za
mirniji dio parka, pokraj Nove oranžerije. Klasicistička zgrada sa elementima
eklektike, sagrađena je 1860. radi čuvanja kolekcije narandžinog drveća.
Još jedan od kipova u parku |
Zgrada
je bila neophodna zato što car Aleksandar II od Rusije, koji je kupio jednu od
najvećih zbirki tropskih biljaka iz Nieborowa, nije mogao da ih transportuje u
Sankt Petersburg zbog tamošnjih klimatskih uslova.
Ponos kolekcije su bila dugovječna stabla
narandže (bilo ih je 124 u kolekciji). Nažalost, tokom Prvog svjetskog rata,
ostavljena su bez adekvatnog nadzora, što je dovelo do njihovog smrzavanja.
Zgrada se sastoji od pravougaone dvorane sa staklenim zidovima. Danas se u njoj
nalaze tropski vrt i restoran. U blizini zgrade se nalazi još jedan
interesantan sunčev sat.
Teško je opisati ljepotu ovoga parka, pa je
najbolje da vam postavim što više slika kako biste mogli da upijete barem dio
cjelokupne atmosfere. Prolazim pokraj cvijetnjaka u kome su ukombinovani crveni
i bijeli tulipani i uživam u pogledu na Palatu Belweder koja se uzdiže na
obližnjem proplanku. Nju koristi predsjednik za prijem stranih predsjednika i
drugih važnih gostiju.
Zaštita palate je zahtjevan posao, budući da se
nalazi u neposrednoj blizini parka, koji je jedna od najznačajnih turističkih
atrakcija Varšave. Planirano je da palata bude pretvorena u muzej, ali je
sadašnji predsjednik Bronislaw Komorowski ipak odlučio da to bude njegova
službena rezidencija.
Upućujem se u pravcu palate i dolazim do malog
hrama u rimskom stilu. Renomirani poljski arhitekt Jakub Kubicki je 1822.
podigao hram u čast boginje Dijane. Hram je bio zaključan za vrijeme mog
boravka, ali po onome što sam pročitao o njemu ukrašen je muralima sa motivima
voća i cvijeća. U parku se nalazi i mali egipatski hram, ali ja sam ga nekim
čudom previdio, iako sam išao u potragu za njim.
Park je ujedno dom i nekoliko važnih spomenika
i statua. Najpoznatiji među njima je Šopenov kip, bronzana statua dizajnirana
1907. godine od strane Waclawa Szymanowskog. Planirano je da bude otkrivena
1910. godine, na stogodišnjicu rođenja Frederika Šopena, ali zbog kontroverzi
oko dizajna to nije urađeno tada. U međuvremenu se dogodio i Prvi svjetski rat,
tako da je na kraju postavljena 1926. godine.
Tokom Drugog svjetskog rata, statua je dignuta
u vazduh i bila je prvi spomenik koji su Nijemci uništili tokom okupacije
Varšave. Prema legendi, sutradan je na mjestu spomenika pronađen natpis: „Ne
znam ko me je uništio, ali znam zašto: Kako ne bih mogao svirati pogrebni marš
za vašeg vođu“. Izvorni kalup spomenika koji je preživio rat, omogućio je
izljevanje nove statue. Od 1959. u podnožju kipa se svake nedjelje tokom ljeta
održavaju slobodne izvedbe Šopenovih djela na klaviru. Ovo je bio najviši
Šopenov kip na svijetu do 2007., kada je u Šangaju postavljen novi, moderni kip
slavnog kompozitora.
Nedaleko od Šopena, nalazi se spomenik poljskom
piscu Henryku Sienkiewiczu. Iako je i mnogo ranije postojala inicijativa za
podizanje spomenika, on je postavljen tek 2000. godine i prikazuje pisca u
sjedećem položaju sa tri lista rukopisa pored njegovih nogu (od kojih je jedan
ukraden 2010. godine). Spomenik se nalazi na rubu parka, paralelno sa Alejom
Ujazdowskie.
Nakratko napuštam park kako bih posjetio
botaničku baštu, koja se nalazi u neposrednoj blizini i o kojoj ću pisati u
narednom postu, a zatim se ponovo vraćam u park da obiđem i njegove dijelove
koje sam propustio tokom prvobitne ophodnje.
Ispostavilo se da je jedan od tih dijelova onaj
gdje je smještena zgrada Stare oranžerije. Sagrađena je 1786/88. kao
pravougaona građevina sa ulazima u obliku potkovice. Prateća krila na zapadu su
bila namijenjena za vrtlare i osoblje. U istočnom krilu je postavljen teatar,
čiji je bogati enterijer srećom preživio ratne katastrofe i predstavlja jedan
od nekoliko primjeraka autentičnog pozorišta iz 18. vijeka u svijetu.
U zapadnom krilu Stare oranžerije, kao i
hodnicima duž glavnog hodnika, nalazi se postavka skupltura poljskih kipara. U
okviru izložbe se nalaze djela iz perioda od 16. pa do 20. vijeka. Veoma mali
broj skulptura datira iz 16., 17. i prve polovine 18. vijeka i njima se možete
diviti u prostoriji broj 1. U sljedećoj sobi se nalaze skulpture s kraja 18.
vijeka, dok se u naredne dvije nalaze radovi poznatih varšavskih skulptora iz
19. vijeka. Soba broj 5 uglavnom sadrži radove s početka 20. vijeka, dok se u
sobi 6 nalaze radovi dvojice autora s polovine 20. vijeka. I preostale 3 sobe
sadrže takođe skulpture autora iz 20. vijeka, od kojih su posljednje dvije
posvećene radovima autora čuvene Šopenove statue o kojoj sam ranije pisao. S
obzirom da sam se u Varšavi zadržao svega tri dana, nisam imao vremena za
razgledanje ovih postavki, ali ukoliko mi se ukaže prilika za ponovni dolazak,
svakako ću to učiniti.
Pošto sam se raspisao preko svake mjere, moraću
da skratim priču kako i oni najuporniji čitaoci ne bi odustali od ovog posta.
Još jedna od atrakcija Lazienki parka jeste mali kineski vrt, koji je nastao
kao posljedica evropske zaluđenosti kineskim detaljima u 18. vijeku.
Za kraj sam obišao Palatu Myslewicki, koja je
dobila ime po poljskom selu Myslewice. Prvobitno je zamišljena kao jednospratna
vila, ali su prije kraja izgradnje sa obje strane dodana kvadratno-kružna
krila. U nišama pokraj glavnog ulaza, nalaze se skulpture Zefira i Flore. Na
sreću, zdanje je preživjelo Drugi svjetski rat i sačuvan je veći dio
originalnog dekora enterijera. Najznačajnija je bivša trpezarija (sada salon)
koja sadrži Plerschove prikaze Rima i Venecije. U bivšoj kupaonici sa kamenim
zidovima i plafonom, prikazani su Flora i Zefir, takođe naslikani od strane
Plerscha. Palata je za vrijeme moje posjete bila usred renoviranja, tako da je veći dio fasade bio prekriven ukrasnom ceradom.
Na ovom mjestu se završava moj pohod na Park
Lazienki, mjesto koje me je ponajviše osvojilo tokom boravka u Varšavi. Ukoliko
se odlučite za posjetu prijestonici Poljske, nipošto ga nemojte propustiti.
Nadam se da sam uspio da vam barem djelimično prenesem dašak ovog fascinantnog
mjesta.
Ne4mogu, a da se ne ponovim, uživam šetajući ovim mestima zahvaljujući vašim detaljno pisanim opisima mesta koje ste posetili, a koje zaista imam dojam da sam posetila i sama, jer ih znalački prikazujete.
ReplyDeleteKada je riječ o ovakvim komplimentima, uvijek ih je divno čuti iznova. Drago mi je što moje pisanje ostavlja takav utisak. Hvala Vam.
DeleteHow wonderful was your tour! You have some lovely photos and I enjoyed your explanations! Thank you very much! Wishing you well!
ReplyDeleteČini mi se da je Varšava zaista lijepo mjesto za posjetiti. Morat ću istražiti tvoje ostale postove iz Vašrave!
ReplyDeleteMersad
Mersad Donko Photography
This is a fascinating place so thank you veyr much for a wondeful tour of it
ReplyDeletewonderful photos! i love all those tulips!
ReplyDeleteAmazing shots as always! I enjoyed seeing the gardens and the many statues. The buildings of course are so striking!
ReplyDeleteThis is an awesome place for photos. I love the buildings and the open spaces seem so pleasant and serene.
ReplyDelete