Vodič kroz Tetovo i Ohrid, Makedonija - šta posjetiti?
Prvobitno razočarenje onim što me je
dočekalo u Skoplju, bilo je glavni povod da drugi dan boravka u Makedoniji odlučim
promijeniti plan i uputim se ka Ohridu. Odluku je dodatno podgrijao zemljotres
koji nam je tog jutra zatresao namještaj u apartmanu, pa smo se ranim jutrom
spremili i produžili dalje. Vrijeme je bilo blago prohladno, ali i dalje u
granici prijatnog za to doba godine.
Još prije samog dolaska u Makedoniju, kada je trebalo odabrati mjesta koja ćemo posjetiti tokom ta dva i po dana, razmatrao sam Ohrid kao jednu od opcija, međutim na kraju sam odustao jer nisam želio da jurim s jednog mjesta na drugo. Nenadano loš prvi utisak koji je Skoplje ostavilo na mene dao je Ohridu šansu da popravi ukupnu ocjenu Makedonije kao destinacije. Jedna od opcija koje sam razmatrao bilo je i Tetovo, tačnije šarena džamija koju sam zaista želio vidjeti. Kod svojih saputnika nisam prepoznao isti entuzijazam tako da je Tetovo ostavljeno po strani.
Promjena plana i iznenadno uključivanje
Ohrida u program putovanja, značilo je da ćemo proći i kroz Tetovo, zbog čega
sam bio posebno uzbuđen. Tetovo je grad udaljen 43 kilometra od Skoplja i ima
populaciju od nešto više od 50 hiljada stanovnika. Nije nam trebalo dugo da
stignemo tamo, a džamiju smo pronašli uz pomoć dobrog starog google maps-a.
Grad mi se na prvu činio kao kombinacija uskih, neplanski urbanizovanih ulica, tipičnih za manje varoši i komunističkog betonskog naselja. Parkirali smo se
ispred supermarketa smještenog prekoputa džamije.
Džamija me je osvojila na prvi pogled,
budući da se razlikuje od svih koje sam dosad vidio, prvenstveno po tome jer je
oslikana, što je u potpunoj suprotnosti sa tipičnim izgledom islamskih
bogomolja. Prvobitno je sagrađena 1438. godine, a kasnije je obnovljena 1833.
godine od strane Abdurahman-paše. Iako je praksa tog vremena bila da izgradnju
džamija finansiraju sultani, begovi i paše, donatori za izgradnju Šarene
džamije su bile dvije sestre iz Tetova. U dvorištu džamije se nalazi i
oktagonalno turbe, gdje su sahranjene sestre Huršida i Mensura.
Koliko god bila fascinantna spoljašnjost
ove džamije, ono što nisam mogao dočekati jeste njena unutrašnjost, čije su me
fotografije i motivisale da je posjetim. U momentu dok smo prelazili ulicu,
ispred džamije se zaustavio autobus sa grupom turista. Nisam siguran kakvo je
inače radno vrijeme džamije, ali u momentu kad smo stigli bila je zaključana te
su je otvorili za potrebe ove grupe. Ne znam da li je to sudbina, ali bio sam
zahvalan za priliku da uđem unutra.
Na svojim putovanjima sam ulazio u
različite džamije, ali ova je zaista nešto posebno. Enterijer je bogato oslikan
jarkim cvijetnim dezenima, što je sasvim netipično za tradicionalno osmansko
oslikavanje unutrašnjosti džamija. Interesantno je da je za pripremu glazura i
boja koje su korištene u dekoraciji utrošeno je više od 30.000 jaja. Abdurahman
paša koji je rekonstruisao džamiju u 19. vijeku, kao veliki ljubitelj
umjetnosti, angažovao je umjetnike iz makedonskog grada Debara, koji su
ornamente oslikavali uljanim bojama. Pored geometrijskih i cvijetnih ukrasa,
prisutni su i pejzažni motivi, među kojima se naročito ističe Meka, što je
možda i jedini njen prikaz u Evropi.
Oko džamije je 1991. godine izgrađen zid u
klasičnom osmanskom stilu, a 2010. godine je završeno renoviranje spoljašnje
fasade. Ako govorimo o spoljašnjem izgledu, još jedna specifičnost džamije
jeste i odsustvo kupole, koja je bila uobičajena za arhitekturu muslimanskih
bogomolja ranog osmanskog perioda. Ulaz u džamiju se ne naplaćuje, ali unutra
postoji kutija u koju možete ubaciti dobrovoljni prilog. Džamija nije jedina
znamenitost Tetova, ali je svakako najznačajnija i najneobičnija. Nažalost, mi
nismo imali vremena da detaljnije istražimo druge atrakcije grada kao što su
Harabati Babina tekija, hamam, stari most, tetovska tvrđava Kale i Lešočki
manastir, jer nas je ipak čekao dug put do Ohrida.
Svrativši u lokalni market, shvatio da
Tetovo uglavnom naseljavaju Albanci, budući da nisam razumio ništa šta pričaju.
Kupovina u marketu me je podsjetila na scenu iz filma „Ludi provod po Evropi“
kada se Amerikanci za 1 dolar bahate po Bratislavi. Tako sam i ja za neki
minimalno plaćen iznos izašao napolje sa svim potrepštinama za doručak. Put do
Ohrida se malo otegao, a vožnja se odvijala uglavnom kroz nenaseljena područja.
Na mnogim dionicama sam primjetio da je autoput u izgradnji, ali to nije
značajno uticalo na odvijanje saobraćaja, izuzev što je signalizacija loša, pa
smo tako na samom izlazu iz Tetova uspjeli da se vozimo trakom u izgradnji, što
je izazvalo negodovanje radnika na koje smo naišli.
O Ohridu sam uglavnom čuo pozitivne
stavove ljudi koji su ga posjetili, pa su vjerovatno u skladu s tim i moja
očekivanja od tog grada bila visoka. Po dolasku smo platili 5 eura dnevni
parking u neposrednoj blizini jezera i starogradskog jezgra. Ponesen predivnim
pejzažima sa Bleda, ostao sam pomalo zbunjen izbetoniranim šetalištem i
odustvom vegetacije uz obalu jezera. Krenuo sam u šetnju, razgledajući usput
nekolicinu štandova sa suvenirima, jer ništa drugo nije ni bilo za vidjeti.
Ubrzo smo odustali od te ideje i zaputili se u centar ne bismo li pronašli
nešto za jesti.
Pošto nam nijedan od obližnjih restorana
nije izgledao pretjerano primamljivo, a nismo htjeli ni gubiti mnogo vremena,
odlučili smo se za kebab. Još dok je letargična pretila radnica u helankama
nezainteresovano strugala kebab oko kojeg je letio roj osa, znali smo da smo
omašili u izboru mjesta za jelo. Suhoparni kebab i hladan, žilav pomfrit su
definitivno bili potvrda da neću dobro jesti dok sam u Makedoniji. Vjerujem da
postoje i dobra mjesta, ali se ja prije puta nikada ne raspitujem o restoranima
jer nisam neki gurman i jedem čisto da bih imao energiju za maratonske obilaske.
Cilj posjete Ohridu bio je otkriti nešto
po čemu ću pamtiti ovo mjesto kao vrijedno sjećanja, a ispostavilo se da su u
ovom slučaju to crkve. Iako je većina izgrađena u sličnom arhitektonskom stilu,
što vas može dovesti u nedoumicu o kojoj se crkvi radi, one su definitivno
nešto što daje pečat ovom gradu i predstavljaju svijetlu tačku u talasu
neplanski i nezgrapno izgrađenih objekata koji kvare sliku krajolika. Negdje
sam čak pročitao da u Ohridu postoji po jedna crkva za svaki dan u godini.
Prva crkva koja mi je privukla pažnju
svakako nije jedna od najgrandioznijih ohridskih crkava, ali njena pozicija
neposredno iznad prastarog platana u centru starog grada čini je uočljivom, te
sam stoga odlučio da je posjetim. Riječ je o Crkvi Uspenja Presvete Bogorodice,
sagrađenoj u 17., a proširena u 19. vijeku. Unutrašnjost crkve krase bogato izrezbareni
ikonostasi, kao i raskošne freske, među kojima se naročito ističu Isus i
Bogorodica oslikani unutar kupola. 2002. godine Zavod za zaštitu kulturnih
spomenika i Narodni muzej Ohrida izvršili su čišćenje i konzervaciju fresaka.
2004. godine je dovršeno oslikavanje zapadne strane crkve koje do tada nije
bilo urađeno, a 2006. godine pod crkve je popločan granitom.
Nakon obilaska ove crkve, odlučujem se
zaputiti na drugi kraj starog grada odakle započinje uspon ka nekoliko
brežuljaka na kojima su smještene najznamenitije ohridske građevine poput Crkve
Sv. Sofije, Crkve Sv. Bogorodice Perivlepte, Crkve Sv. Pantelejmona, tvrđave
cara Samuila i rimskog amfiteatra. Na putu do tamo prolazim kroz niz
interesantnih uskih uličica popločanih kaldrmom, kroz koje vješti vozači i
dalje manevrišu svojim vozilima, usput rastjerujući rojeve turista.
Usput nailazim i na nekolicinu
minijaturnih crkava kao što je Crkva Sv. Bogorodice Bolničke iz 14. vijeka.
Crkva je oslikavana u više navrata, prvi put u 16. vijeku, zatim u 17. vijeku,
a posljednji put 1834. godine. Prema predaji, ime je dobila po bolnici koja se
nekada nalazila u njenoj blizini. Poseban šarm ohridskim crkvama poput ove daju
mala kamenom popločana dvorišta ispunjena brojnim saksijama i loncima iz kojih
rastu starinske vrste cvijeća od kojih mnoge ne viđam po dvorištima još od
djetinjstva.
Nastavljam šetnju ka Crkvi Sv.
Pantelejmona, dok mi se sa različitih strana ukazuju prizori poput Samuilove
tvrđave i Crkve Sv. Bogorodice Perivlepte. U jednom trenutku uspijevam da vidim
i plavu površinu Ohridskog jezera i u tom momentu shvatam koliko je ljudski
faktor narušio potencijal ovog mjesta. Na putu ka svom odredištu nailazim i na
ostatke rimskog koloseuma iz 2. vijeka p.n.e., koji je služio za gladijatorske
borbe. Interesantno je da se na nekim od sjedišta nalaze urezana imena, što
istoričari povezuju sa današnjim sezonskim kartama.
Napokon stižem do velikog kompleksa kojim
dominira Crkva Sv. Pantelejmona. Prolazim kroz ulaznu kapiju, u dilemi da li se
plaća ulaz unutra ili ne. Računam na to da će me neko zaustaviti ako se plaća,
ali ništa se ne dešava. Mjesto na kome je sagrađena crkva naziva
se Plaošnik, što bi u prevodu sa staroslavenskog značilo ravno mjesto na brdu.
Danas se na ovom mjestu pored brojnih arheoloških ostataka nalazi novoizgrađeni crkveni hram Sv. Klimenta i Pantelejmona iz 2002. godine. Podignut je na mjestu crkve Sv. Kliment iz 863. godine, a koja je pak bila izgrađena na ostacima ranohrišćanske bazilike posvećene Sv. Pantelejmonu. Crkva Sv. Klimenta je bila srušena od strane Osmanlija, a na njenom mjestu je sagrađena džamija, zbog čega je ovo brdo danas poznato i pod imenom Imaret.
Renovirana Crkva Sv. Klimenta i Pantelejmona |
Danas se na ovom mjestu pored brojnih arheoloških ostataka nalazi novoizgrađeni crkveni hram Sv. Klimenta i Pantelejmona iz 2002. godine. Podignut je na mjestu crkve Sv. Kliment iz 863. godine, a koja je pak bila izgrađena na ostacima ranohrišćanske bazilike posvećene Sv. Pantelejmonu. Crkva Sv. Klimenta je bila srušena od strane Osmanlija, a na njenom mjestu je sagrađena džamija, zbog čega je ovo brdo danas poznato i pod imenom Imaret.
Nakon rušenja Crkve Sv. Klimenta, mošti
istoimenog sveca su prenesene u Crkvu Sv. Bogorodice Perivlepte, da bi nakon
530. godina bile ponovo vraćene u novi hram. Hram je izgrađen na starim
temeljima, po projektu arhitekte Tanje Pantali Buntašeske iz Ohridskog zavoda i
muzeja. U njegovoj izgradnji je učestvovalo preko 200 stručnih lica, a utrošeno
je preko milion eura, od čega je najveći dio finansirala vlada Makedonije.
Prilikom arheoloških iskopavanja na ovom lokalitetu otkriveni su ostaci
ranohrišćanske bazilike, kao i krstionice čiji je pod bio ukrašen predivnim
mozaicima koji su i danas djelimično sačuvani. Ovo je definitivno jedno od top kulturno-istorijskih mjesta koje morate posjetiti ako ste u Ohridu.
Smještena odmah iznad Plaošnika,
cjelokupnim krajolikom Ohrida dominira Samuilova tvrđava, ujedno i najbolje
očuvana srednjovjekovna utvrda u Makedoniji. Sagrađena je krajem 10. i početkom
11. vijeka, za vrijeme vladavine cara Samuila, a na temeljima prvobitne tvrđave
iz prve polovine prošlog milenijuma. U to vrijeme Ohrid je bio prijestonica
prve države makedonskih Slavena, tako da je tvrđava služila ne samo za odbranu,
nego i za život.
Nakon osmanskih osvajanja u 15. vijeku, grad se proširio i na niže dijelove grada, ali je hrišćanska populacija uglavnom ostala živjeti unutar zidina. Iako od unutrašnjosti tvrđave nije ostalo mnogo, vanjske zidine dužine od 3 kilometra su odlično očuvane i prosto se morate prošetati duž bedema jer je najbolji pogled na cijeli grad upravo odavde. Ulaz u tvrđavu košta svega 30 denara, što bi bilo negdje oko pola eura, a radno vrijeme je svakoga dana od 09:00-19:00 sati.
Samuilova tvrđava u Ohridu |
Nakon osmanskih osvajanja u 15. vijeku, grad se proširio i na niže dijelove grada, ali je hrišćanska populacija uglavnom ostala živjeti unutar zidina. Iako od unutrašnjosti tvrđave nije ostalo mnogo, vanjske zidine dužine od 3 kilometra su odlično očuvane i prosto se morate prošetati duž bedema jer je najbolji pogled na cijeli grad upravo odavde. Ulaz u tvrđavu košta svega 30 denara, što bi bilo negdje oko pola eura, a radno vrijeme je svakoga dana od 09:00-19:00 sati.
Dan polako odmiče kraju, a meni na
rasporedu ostaje još nekoliko mjesta koja želim vidjeti prije nego što zađe
sunce. Stoga žurnim korakom hitam ka susjednom brežuljku na kome počiva Crkva
Sv. Bogorodice Perivlepte, jedna od najljepših i najstarijih ohridskih crkava.
Sagrađena je u 13. vijeku, a tokom osmanske vladavine je dobila na značaju, jer
zbog pretvaranja Crkve Sv. Sofije u džamiju, postaje središte Ohridske
arhiepiskopije. Takođe, nakon rušenja Crkve Sv. Klimenta, postala je
viševjekovno mjesto počivališta moštiju ovog sveca. Uzevši u obzir njen značaj,
interesantno je da po dolasku u ovu crkvu nisam zatekao nikoga oko nje. Kao što
je prije mnogo vijekova uspjela da odoli Turcima, tako izgleda i danas
odolijeva dosadnim turistima.
Najznačajnije blago crkve predstavljaju
odlično očuvane freske najpoznatijih srednjovjekovnih umjetnika Mihajla i
Evtihija, osnivača novog pravca u bizantijskog umjetnosti, poznatog kao
Renesansa Paleologa, za koji su karakteristične freske svijetlih boja u kojima
je utkan lični umjetnički izražaj. Neki od radova ovih umjetnika se mogu
vidjeti u okviru muzejskog kompleksa Crkve Sv. Klimenta u kojem je hronološki
prikazano stvaralaštvo iz perioda od 11. do 19. vijeka. Ostajem neko vrijeme u
dvorištu crkve kako bih napravio predah i uživao u tišini, prije nego što se
ponovo spustim u stari grad.
Pretposljednja u nizu ohridskih crkava
koje odlučujem razgledati pobliže jeste Crkva Sv. Sofije. Sagrađena je u
periodu između 1035. i 1056. godine, a sve do osmanske invazije u 15. vijeku
služila je kao katedrala Ohridske arhiepiskopije. Tokom turske vladavine
pretvorena je u džamiju, a 1912. godine je ponovo postala pravoslavni hram.
Tokom procesa konzervacije u 20. vijeku, otkrivena je zbirka najljepše očuvanih
fresaka iz 11. vijeka, oslikanim u zemljanim tonovima sa snažnim ekspresivnim
stilom. Smatraju se najvećim dometom srednjovjekovnog slikarstva Makedonije.
Freske u crkvi se po vremenu nastanka mogu
podijeliti u tri skupine: 11. vijek, 12. vijek i 14. vijek. Freske na oltaru,
prostoru za sveštenike i prizemlju narteksa, datiraju iz 11. vijeka i prikazuju
istaknute patrijarhe, episkope i crkvene mislioce. Središnji dio crkve
prekrivaju portreti poglavara Carigradskih patrijarha: Sv. Bazilija Velikog,
Sv. Ivana Zlatoustog i Grigorija Bogoslova.
Freske u bočnim dijelovima oltara prikazuju i šest rimskih papa, a na ostalim freskama prikazani su i brojni drugi dostojanstvenici, među kojima i dva slavenska sveca: Kiril Filozof i njegov učenik Sv. Kliment Ohridski koji je još u 11. vijeku bio znamenit. Crkva se danas za vjerske službe koristi samo u izuzetnim prilikama, a zbog izvanredne akustike u njoj se održavaju i dramsko-muzičke predstave u okviru festivala Ohridsko ljeto. Još jedna zanimljivost vezana za ovu crkvu jeste da je ona prikazana na novčanici od 1000 makedonskih denara.
Pročelje crkve Sv. Sofije u Ohridu |
Freske u bočnim dijelovima oltara prikazuju i šest rimskih papa, a na ostalim freskama prikazani su i brojni drugi dostojanstvenici, među kojima i dva slavenska sveca: Kiril Filozof i njegov učenik Sv. Kliment Ohridski koji je još u 11. vijeku bio znamenit. Crkva se danas za vjerske službe koristi samo u izuzetnim prilikama, a zbog izvanredne akustike u njoj se održavaju i dramsko-muzičke predstave u okviru festivala Ohridsko ljeto. Još jedna zanimljivost vezana za ovu crkvu jeste da je ona prikazana na novčanici od 1000 makedonskih denara.
Za sami kraj boravka u Ohridu, odlučujem
potražiti crkvu za koju vjerovatno mogu reći da, iako možda nema podjednako
važan istorijski značaj kao prethodne koje sam pomenuo, predstavlja najživopisniji detalj i zaštitni znak Ohrida na svakoj razglednici ili prikazu
grada. U pitanju je Crkva Sv. Jovan Kaneo, smještena na hridi iznad plaže
Kaneo. Krajolik oko plaže i crkve je vjerovatno najljepši dio Ohrida i tek sam
na ovom mjestu spoznao njegovu pravu ljepotu. Crkva je posvećena Sv. Jovanu
(Ivanu) Teologu, autoru evanđelja po Ivanu.
Tačan datum izgradnje crkve nije poznat,
ali se pretpostavlja da je izgrađena prije 1447. godine, najvjerovatnije u 13.
vijeku. Iako arhitekt crkve nije poznat, prepoznaje se uticaj armenske crkvene
arhitekture. Crkva je restaurirana u 14. vijeku, nešto prije dolaska Turaka u
Makedoniju, ali se vjeruje da je u periodu od 17. do 19. vijeka bila napuštena,
što je dovelo do propadanja najvećeg dijela fresaka. Obnovljena je u 19.
vijeku, kada su dograđeni narteks i zvonik. Ulaz u crkvu se naplaćuje, osim u
slučaju kada želite da zapalite svijeću. Proveo sam neko vrijeme na proplanku
iznad ove crkve uživajući u zalasku sunca nad jezerom koje je polako mijenjalo
boju.
Boraveći u Makedoniji, shvatio sam da je
ova zemlja u težoj situaciji nego što sam mislio i da mora preći dug put
razvoja i emancipacije da bi išla u korak sa Evropom. Ohrid možda nije ispunio
moja očekivanja u potpunosti, jer je uticaj siromaštva, neplanske gradnje i
svega onoga što odsustvo reda nosi, uticao na to da ono što je lijepo padne u
sjenu onoga što je nakaradno i nezgrapno. Ipak, mjesta kao što su proplanak sa
Crkvom Sv. Jovana Kanea su dovoljan razlog da barem jedanput u životu svratite
na ovo mjesto. Ako ste nekada bili u Ohridu, podijelite svoje utiske u
komentarima.
What a beautiful places you are showing us. Gorgeous architecture!
ReplyDeleteBila sam davno u Ohridu i sigurno ću ići ponovo jer sam oduševljena lepotom i okolinom. Lepo ste ovo opisali ;)
ReplyDeleteHvala, a Vama želim da što prije ugrabite priliku da se prisjetite Ohrida. :)
DeleteGodinama sam letovao na Ohridu, a poslednji put sam bio krajem juna 2018. Osnovni razlog mog ovakvog izbora je pristupacnost cena, mada kako vreme prolazi, raste nivo popularnosti Ohrida, sto na moju zalost znaci i poskupljenja. Ali ne samo cene… Ohrid se nalazi na 800 metara nadmorske visine, ispod planine Galicice, pa tokom leta nikad nisu velike vrucine kao u vecim gradovima. Jezero moze biti odlicna zamena za more, brojne su plaze, kako u centru, tako i u okolini. Posto moja supruga tesko podnosi vrucinu, nasli smo za nas idealnu destinaciju tokom leta.
ReplyDeleteOd atrakcija u Ohridu pomenuo bih jos Biljanine izvore, kao i lokalne radnje sa Ohridskim biserima, kao i staru radionicu papira. Cudi me da ste lose prosli sa hranom. Brojni su restorani i poslasticarnice, izbor i cene su pristupacni…
Podatak od 365 crkava odnosi se ne samo na Ohrid, vec na celo jezero. Preporucujem posetu sv. Naumu do kojeg se moze doci putem ili brodom, a nalazi se tik uz granicu sa Albanijom. Tamo je cuvena crkva, poslednjih godina su znatno uredjene plaze i radnje, a moze se ici camcem na vesla po izvoru Crnog Drima koji tu utice u jezero, a u Strugi istice. I Struga je lepa, na mestu gde Crni Drim istice na drugom kraju jezera nalazi se lepo setaliste.
Posto sam dosta letovao u Ohridu obilazio sam i okolinu. Mogu da preporucim jos posetu manastiru sv. Jovanu Bigorskom sa cuvenim duborezima do kojeg se dolazi zivopisnom dolinom Drima. Vredi otici i do Bitolja gde je anticka Herakleja i gde je Nusic radio u konzulatu. Prespansko jezero, koje ispod planine Galicica snabdeva Ohridsko jezero vodom, jer je na vecoj visini, znatno je slabije uredjeno. Na vrhu Galicice je predivan pogled na oba jezera.
I da zavrsim, od pre neku godinu, na putu u sv. Naum u selu Pestani postoji Zaliv na koskite gde je pronadjeno praistorijsko naselje. Tim svajcarskih arheologa je vrsio podvodna iskopavanja i sada tu postoji muzej sa replikom naselja kuca iz neolita koji vredi posetiti.
Nadam se da ce ovo biti korisna informacija za buduce posetioce Ohrida i jezera, koji je na Uneskovoj listi bastine i kao kulturno i kao prirodno dobro.
Ja sam u Ohridu završio pomalo neplanski pa zato nisam bio u prilici da se informišem oko hrane i prošao sam tako kako jesam. Plus, nisam neki veliki gurman, pa ne pridajem hrani veliki značaj na putovanjima, pogotovo kada sam ograničen vremenom kao u ovom slučaju. Do Svetog Nauma nisam stigao, iako sam imao veliku želju, ali eto ispalo je tako kako je. U svakom slučaju ako se ponovo vratim u Ohrid, a vjerujem da nekada hoću, idem tamo obavezno. Hvala na dodatnim savjetima. :)
Delete