Riga - šta posjetiti u prijestonici Latvije/Letonije? (IV dio)

U prva tri nastavka putopisa (linkovi na kraju posta) sam već opisao sve važnije znamenitosti Rige, ali preostalo je još nekoliko mjesta za one koji su zapeli da grad upoznaju do detalja. Posljednji nastavak putopisa ću interno nazvati „ruska Riga“ jer ćete ovdje ponajviše vidjeti građevine koje su rezultat ruskog uticaja na Latviju, koji je prisutan čak i danas.

Latvijska akademija nauke

Vjerovatno najvidljiviji pečat Rusije u ovom gradu predstavlja Latvijska akademija nauke, groteskna građevina podignuta nakon Drugog svjetskog rata. Sa svojih 108 metara visine, predstavljala je prvi neboder u državi, a do nedavne izgradnje sjedišta Švedske banke bila je i najviša zgrada u cijeloj Latviji. Latvijska akademija nauke pripada tzv. Staljinističkoj arhitekturi, a pored skupine nebodera u Moskvi od milja nazvanih„Sedam sestara“, kao najbliži rod bi joj se mogla pripisati Palata kulture i nauke u Varšavi, kojoj izgledom najviše i nalikuje.
Cijena ulaznice za Latvijsku akademiju nauke je 4 eura po osobi, a za taj novac imate mogućnost da se provozate liftom do 16 sprata i onda se još jedan popnete pješke do izlaza na terasu sa koje možete da uživate u pogledu na cijeli grad. Ovo vam je možda i najbolja panorama grada, a konkurencija joj je jedino Crkva Sv. Petra, ali tu vam ulaz košta 9 eura, pa birajte. Zahvaljujući položaju sunca, nisam imao mnogo sreće sa fotografisanjem starog grada, ali zato je pogled na drugu stranu i riški radio i tv toranj bio vrijedan ulaznice. Ljubitelji arhitekture će odavde moći veoma jednostavno da lociraju sve bitnije građevine, ali i da steknu utisak o gradu kao cjelini. Sa terase se vide i paviljoni Centralne pijace u Rigi (lat. Rīgas Centrāltirgus), za koju kažu da je najveća u Evropi. Pošto nisam pijačni tip, propustio sam priliku da se lično uvjerim.

Pogled sa terase Akademije nauka na rijeku Daugavu
Umjesto toga, napustio sam sigurnost centralne gradske zone i zaputio se u manje atraktivan dio grada iza Akademije nauke u potrazi za jednom od crkava koje sam prije puta obilježio kao „must see“. Tražena crkva je bila dalje nego što sam očekivao, a ja sam dodatno produžio put do nje zalutavši u pogrešnu ulicu. Usput sam naišao i na Riški teološki institut, katoličku obrazovnu ustanovu smještenu u građevini od crvene cigle za koju sam prvobitno mislio da je takođe crkva (mada vrlo moguće da je nekada i bila).

Katolički teološki institut
Ubrzo sam stigao i do ruske pravoslavne crkve koju sam tražio. Većina ljudi se ne bi cimala hodajući pješke do nje, ali ja sam je želio pobliže razgledati. Riječ je o Crkvi Svih Svetih, izgrađenoj od crvene cigle koja je u neobičnom kontrastu sa zelenim krovom kupole i zvonika. Crkva je okružena mirnim parkom u kome se nekada nalazilo groblje i jedna je rijetkih koja je sačuvala originalni enterijer. Unutra se nažalost nije moglo ući, jer je kapija bila zaključana, tako da sam se vratio nazad sa već toliko izranjavanim nogama od hodanja, da sam slučajnom prolazniku mogao zaličiti na Kineskinju kojoj su kao maloj povijali stopala pa sad ima posljedice.

Ruska pravoslavna Crkva Svete Trojice u Rigi
Još jedna od stvari koju možete raditi u Rigi jeste šetnja pokraj rijeke Daugave (poznata i kao Zapadna Dvina), koja protiče kroz grad. Odatle se pruža pogled na drugu obalu, gdje intenzivno niču moderne građevine i nema bog zna šta da se vidi osim novoizgrađene zgrade Nacionalne biblioteke Latvije, u kojoj postoji dio namijenjen turistima, odakle možete posmatrati Stari grad. Sa zapadne obale Daugave osim biblioteke vam može biti interesantna još eventualno posjeta botaničkom vrtu.

Nacionalna biblioteka Latvije (gore) i most na Daugavi (dole)
Ostalo je još da spomenem krajolik oko hotela Multilux u kojem sam bio smješten. Taj dio grada je satkan od dugih, uglavnom širokih ulica u kojima možete naći brojne zanimljive zgrade sa Art Nouveau elementima. Takođe, ovdje se nalaze brojne trgovine i butici popularnih svjetskih brendova.

Art Nouveau arhitektura
U jednoj od takvih ulica smjestila se i Crkva Aleksandra Nevskog. Ova drvena crkva sagrađena početkom 19. vijeka je jedna od najznačajnijih pravoslavnih bogomolja u Rigi i nalazi se na UNESCO-voj listi zaštićene kulturne baštine. Ulaz unutra je besplatan, a ja sam imao priliku da je posjetim za vrijeme liturgije.

Crkva Aleksandar Nevski u Rigi
Posljednja crkva koju ću spomenuti je Crkva Svete Gertrude, luteranska bogomolja smještena u istoj ulici gdje se nalazio i moj hotel. Iako sam je ostavio za kraj, ovo je zapravo prva crkva od mnogih koje sam obišao u Rigi. Na mjestu sadašnje crkve (ili u njenoj neposrednoj blizini) je stojalo sedam njenih prethodnica, ali su uglavnom stradale u ratovima. Postojeća crkva je sagrađena u periodu 1866-1869. Početkom 20. vijeka crkva je imala toliko sljedbenika da je sagrađena i druga crkva nazvana Nova crkva Svete Gertrude. Nova crkva je namijenjena obavljanju službi na latvijskom, dok se u staroj crkvi obavljaju službe na njemačkom jeziku.

Stara crkva Svete Gertrude u istoimenoj ulici
U ulicama oko crkve ćete vidjeti još nekoliko fantastičnih primjeraka Art Nouveau arhitekture, stoga neka vam pogled uvijek bude usmjeren ka nebu da ne biste propustili neki zanimljiv detalj. Ovdje ujedno završavam virtuelni obilazak Rige, a mogu vam eventualno predložiti još i posjetu zoološkom vrtu koji sam imao u planu, ali ga zbog nedostatka vremena nisam uspio uklopiti. Iako napuštam Rigu, ovo nije kraj putopisa iz Latvije. Uskoro ćemo se družiti u Jurmali, jednom od najpoznatijih latvijskih ljetovališta na obali Baltičkog mora. Stay tuned.

Art Nouveau arhitektura u ulici Gertrudes

Linkovi ka ostalim nastavcima:

2 comments:

1. Lepo, lepo predstavljen grad o kome skoro da ništa nisam znao dok nisam pročitao ovaj putopis. Svaka čast!

ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala. Drago mi je što sam ti ga uspio približiti koliko toliko. Toplo preporučujem posjetu Rigi, ali u ljetnom periodu. :)